onsdag, juni 25, 2014

Omringad

Egentligen är det väl rätt självklart att vi numera är kartlagda in i minsta detalj. Dessutom självförvållat. Orwells förutsägelser i sin 1984 är snart passerade.

Läser i senaste numret av Filter (Utmärkt tidskrift, för övrigt.) om otaliga exempel på hur vi snärjs in i kommersialismens garn på olika sätt. Snart nog vet varenda affär vad du brukar köpa, vilken storlek du har på stussen, vilken färg du gillar mest, eller vilken favoritglass du har.

De håller också rätt på var du finns, om du har din smarta telefon med dig och påslagen. Närmar du dig en butik som du handlat i förr, kan du få ett sms med ett specialerbjudande. Vem har inte fått sig tillsänt ett antal kuponger från ICA eller Coop, som ger dig rabatt på just de varor som du brukar köpa?

I gårdagens nyheter pratades det också om hur vissa företag nu får kritik för vilka fullständigt ovidkommande uppgifter de samlar in om dig, för att utnyttja i något sammanhang. Datainspektionen har börjat intressera sig för den verksamheten. Det blir bland annat ICA, Ticnet, Adlibris, IKEA och några till, som förmodligen får påhälsning. Mer om det här.

Själv blev jag väldigt överraskad och lite skrämd, när jag under midsommarhelgen öppnade min surfplatta i den lilla orten Sorsele i Västerbottens inland för att leta en översiktskarta över området. Så fort jag lade in första bokstaven i sökfältet, S, dök Sabbatsbergsvägen i Stockholm upp som förslag. Först reagerade jag inte, eftersom jag till en början mest fascinerades över att Google mycket väl visste var jag befann mig och hade satt en "nål" på Sorsele. Sabbatsbergsvägen var en adress jag sökt i förra veckan från min dator på jobbet.(!!!)

Jag blir alltså kartlagd, oavsett om jag använder datorn på jobbet, min dator hemma, min mobiltelefon, eller min surfplatta. Och allt kopplas ihop.

Vill jag det?

Vill du?

Illustration ur magasinet Filter.


*****

6 kommentarer:

  1. Nej, jag vill inte att Storebror håller reda på mig hela tiden - men tyvärr tror jag att vi har förlorat den matchen för åtminstone 25 år sedan.
    Numera kan vi bara försöka värja oss mot de mest personliga frågorna när vi vill handla via Internet på IKEA - men får vi då OK att handla från dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allmycke: Man kanske skulle uppfinna ett "förvirringsprogram" som oregelbundet och med automatik fick mig att vara på olika platser långt ifrån varandra inom orealistiska tidsrymder. Eller ännu bättre - På många platser samtidigt!

      Radera
  2. Jag märker också att om jag gör en sökning på google efter en viss sak, t.ex. kamera, så smäller det till på Facebook med reklam i högerspalten för kameror, nästan samma dag. Nu har jag installerat Adbloc så nu har jag fått betydligt mindre reklam på min sida, det fungerar rätt bra. Och det är väl så det kommer att bli, att vi får skaffa oss skydd på olika sätt för de kommersiella krafterna. Det är ju ironiskt att i boken 1984 handlade om myndigheterna eller staten som kontrollerade medborgarna, men kontrollsamhället som vi har nu har införts av det "fria" näringslivet......
    Ska skaffa Filter och läsa artikeln....intressant fråga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidningen Filter är nog en publikation i din smak, Sven.

      Radera
  3. (arg) Biggan16:59

    "Storebror ser dig" syndromet slår till med oanade krafter.
    Hur beter "man" sig genom att våga vägra...
    Kan ju inte vara kärringen mot strömmen i alla lägen, men jisses så trött jag blir på utvecklingen på gott och ont!
    Jag har på både trots och rent jävulsskap kvar min GAMLA mobil jag RINGER på!
    Resten hänger jag med på- därtill nödd och tvungen via dator.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (arg)Biggan: Det är svårt att värja sig. Men det vore intressant om någon kunde hitta på något allmängiltigt "skydd". Jag värjer mig till en del, genom att inte lämna ut för mycket information när den är irrelevant.

      Radera

Välkommen att kommentera.