söndag, juni 08, 2014

Stanna - stopp

Jisses vad sommaren rusar på. Nu gäller det att passa på. Häromdagen höll vi på att missa Nornans blomning, men lyckades hitta två exemplar.

Idag besökte jag vår närmaste lilla myr; det ställe där jag brukar plocka tranbär i oktober-november. Men idag gällde de roslingen. Normalt brukar jag se den i full blom i midsommartid, men två exemplar som jag upptäckte på tomten fick mig att skynda på.

Jodå - roslingen stod där. I mängder. Lite blekare än vanligt, tycker jag. Men ändå.

Det som däremot överraskade stort var det blomsterhav som lyste vitt i bakgrunden, längre bort på myren. Jag antog först att det var ängsullen. Den såg dock lite för "frodig" ut och en kontroll med kikaren avslöjade att det var den vackra vattenklövern som fått fnatt. Aldrig förr har jag sett den i så rikliga mängder.

Den förtog lite av roslingen.

För en månad sedan, snöfläckar i skogen. Nu full blom.

Stanna - stopp!



*****

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med, det går för fort nu! ellem

Bert Bodin sa...

ellem: Om du bromsar på ditt håll, så bromsar jag på mitt.