onsdag, oktober 22, 2014

Ovanför

Nu tänkte jag språkspana igen. Eller rättare sagt språkfundera.

Vi bor i en landsända som genomkorsas av en, för många, exotisk företeelse. Inte för oss själva, förstås. Inte ens för övriga svenskar, trots att de flesta inte i så stor utsträckning varit här och korsat polcirkeln.

Polcirkeln är nog mera beryktad utanför landets gränser. I klass med ekvatorn, verkar det som. Det har givetvis våra turistföretag tagit fasta på. Och det är där jag reagerar.

Ofta ser jag att någon sevärdhet, något hotell, eller annan turistverksamhet "is situated 100 kilometers above the Arctic Circle".

Above??!

Själv skulle jag skriva eller säga "north of". Det enda som är "above" polcirkeln är himlen, solen och alla stjärnor. Men jag kanske har fel.

I The Guardian hittar jag ett reportage i deras kultur-konst-arkitekturavdelning om min barndomsstad. Det är skrivet med anledning av att stan ska flyttas.

"Located 145km inside the Arctic circle, Kiruna ...."

Det var en lite oväntad variant.

De skrev i vilket fall inte "above".

*****

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

Rexxie sa...

Exempel på användande av ordet above från thefreedictionary.com:

7. Upstream of: a dam positioned ten miles above the town.
8. North of: Minnesota is above Iowa.

Skulle därmed gissa på att det är tämligen accepterat att använda above som "norr om" (såvida de inte verkligen menar att dammen är 17 kilometer ovanför staden, eller att Minnesota helt plötsligt flugit i luften och fysiskt befinner sig ovanför Iowa).

Bert Bodin sa...

Där ser man. Tack för den forskningsonsatsen. Jag tycker det låter märkligt och skulle inte använda det. Men tydligen är det vedertaget.

Sparar länken.

Här i norr har många den vanan att använda "norr om" = bortom i geografiska sammanhang. Får ibland lite märkliga konsekvenser, när t.ex. en trafikolycka rapporteras "på E4 norr om Kalix". Det är bara det att inte en enda millimeter av den vägen finns norr om stan! I det fallet har olyckan inträffat bortom Kalix, sett från journalistens utgångspunkt, som man får förmoda är Luleå. Frågan är då hur en Haparandabo ser på saken.

Rätt svar i detta exempel är att olyckan inträffade på E4 öster om Kalix.

Bert Bodin sa...

Och den där "onsatsen" är en helt vanlig "insats" med talfel. Bara så du vet.

Rexxie sa...

:-)

Anonym sa...

Beryktad? Inte ryktbar ...?