lördag, mars 11, 2017

Fint värre

En av vinterns stora fördelar (Det finns många.) är att jag har rätt god koll på vad som händer i området och på tomten. Sånt som händer när ingen ser. Och sommartid har du ingen chans att se så mycket som just under snösäsongen.

Harar i mängd. De har till och med fixat en egen väg på framsidan av vårt hus. Där har de sprungit fram och tillbaka, så att det blivit en stig.

Älg och ren har också passerat tomten. Liksom räv och ekorre, förstås. Hermelin och sork finns också.

Men idag upptäckte jag några lustiga spår i kanten på vår väg, som jag inte kände igen. Små dubbelfotsspår med 75 cm emellan, ja nästan en meter på vissa ställen. Fotavtrycken är bara några cm långa. Spår jag aldrig sett förr.

Alltså måste jag ta till litteraturen och forska. Med all sannolikhet är det en vildmink som skuttat iväg längs vägen. Alla kännetecken stämmer.

Mink, alltså.
Fint ska det vara!

75 - 100 cm mellan avtrycken

Små parallella spårstämplar


*****

Inga kommentarer: