torsdag, oktober 17, 2024

Inne

Så har vaccinationstiderna inträtt. Jo - jag har bokat för 8:de, eller 9:de dosen av covid i mitten av november. Samma dag får jag också influensavaccin. Det känns tryggt. Vanligt verkar det också när man hör sin omgivning. Det råder ingen tvekan om att folk tar chansen. I alla fall alla över 65 år.

Men nu börjar jag höra en annan vanlig vaccination som sprider sig i den äldre befolkningen. Det gäller bältros. Det har jag aldrig tagit. Har i och för sig haft det en gång i min ungdom. Ett lindrigt utbrott. 

Varför har detta blivit så aktuellt nu? Är det någon epidemi på gång. I omklädningsrummet på gymet idag hörde jag ett "gubbgäng" som för varandra berättade att, jodå nu har jag vaccinerat mig mot bältros. 

Är det inne, eller vad handlar det om? Är det bara de här vaccinationsfirmorna som försöker tjäna extra, kanske?
 
*****

8 kommentarer:

  1. Förra veckan tog jag mina årliga vaccindoser av Covid och säsong. Jag tycker också det är mycket snack om bältros, men vet inte varför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Tony

      Det är ju en jobbig sjukdom, förstås. Men vaccinationsmöjligheter har funnits åtminstone ftån 2018, kanske längre.

      Radera
  2. Cecilia i Houston18:09

    Det är väl för att ett nytt vaccin kom för ett par år sedan som är mycket effektivare än det tidigare vaccinet.
    Jag vaccinerade mig mot bältros för ett par år sedan - jag har vänner som haft besvärliga bältrosattacker och vill gärna undvika det. Gratis om man är försäkrad och är äldre än 50.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Cecilia

      Jag känner ett ytterst fåtal som drabbats genom åren. Kanske 5 personer.

      Har bältrosen blivit vanligare?

      Radera
    2. Cecilia i Houston19:02

      Jag tror inte att det har blivit vanligare men nu är det effektivt att vaccinera sig jmf med det första vaccinet.
      Förutom obehaget som många får under ett bältrosutbrott, och att man är smittsam under tiden som man har blåsor (kan ta ett par veckor innan de försvinner), så kan man ju också drabbas av nervsmärtor som består efter infektionen. Nej tack till det (låga) risken säger jag, men det får man ju välja själv.

      Radera
    3. @Cecilia

      Men en sak är säker: Det pratas väldigt mycket mer om det nuförtiden.

      Radera
  3. Jag har funderat på att vaccinera mig mot bältros. Det kostar visserligen men jag har bekanta som drabbats av nervsmärta efter bältros och de rekommenderar verkligen vaccinering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Gunnel

      Jag förundras bara över att det blivit så 'inne'. Som om det vore en epidemi på gång.

      Radera

Välkommen att kommentera.