söndag, oktober 06, 2024

Sverige brinner

Läget i världen är oroande. Det kan man nog säga med fog. Ännu är det kanske inte så allvarligt här i landet. Men oro finns. Det sprängs. Det skjuts.

Men det jag också undrar mycket över, är att jag så gott som dagligen hör rapporter och VMA om bränder. Det brinner i hyreshus. Det brinner i radhuslängor. Och idag är det någon stor industrilokal som fattat eld i Linköping, förutom en bilbrand vid Mall of Scandinavia i Solna. 

Har vi tappat kunskap om vad som är brännbart. Har vi redan glömt Grenfell tower i London, som visade sig ha brandfarlig isolering i väggarna, vilket resulterade i 72 döda, boende och brandpersonal. 

Jag har många gånger undrat hur våra moderna betong- och tegelhus kan brinna som fnöske. Som sagt; jag hör om det dagligen. Beror det på dåliga material, dåligt omdöme, eller är det bara att man numera får rapporter om bränder i riksmedia?

Eller är det byggfusk?

*****

1 kommentar:

  1. Jag kan också undra över hur mycket som är styrt av media och om det verkligen är mer av olika händelser de rapporterar om.

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera.