Mycket tid i grundskolan går åt till att lösa konflikter. Det finns gymnasieelever som inte kan läsa och skriva ordentligt. De har inte grundläggande matematiska förmågor. Kraven har sänkts mer och mer. Nu är det länge sedan jag jobbade i grundskolan men inte har det blivit lättare. Glappet i kunskaps nivån är stor. Behövs mer repetition och in nötande för att det ska i långtidsminnet. Det är mycket snuttifierande och snabba klipp, annars orkar inte barnen/ungdomarna, vid minsta motstånd lägger man av och börjar leva rövare i klassrummet!
Frågade pv vad han tycker? Nu är han ju han på gymnasiet, men han menar att det är såna brister när eleverna väl kommer dit och han förstår inte hur dom alls kunnat bli godkända? Han tycker att det nya förslaget (kanske är det redan klubbat igenom?) verkar bra.
Ja - vad har högskolestudenterna lärt sig innan de kom längre i sin utbildning? Det är slltså inte 'fakta', eftersom den nya läriplanen skall inriktas på just det.
Lärarutbildningen har dragit in all metodik. De nya lärarna vet inte hur de ska lära ut! På min tid (-81) hade vi mycket metodik, nu koncentreras det på lärarens egne kunskaper. Sen har det experimenterats mycket i svenska skolan. Allt från katederundervisning till eget forskande! Låter lovande att man återgår mer till traditionell inlärning. Utöka gärna lärarnas rätt att tillrättavisa elever utan att få en anmälan på sig!
Är det inte bara ett förslag?..
SvaraRaderaDet ska författas, diskuteras, redigeras och publiceras först...
/ Carin
@Carin
RaderaDet är möjligt. Men frågan kvarstår; vad lär de sig nu?
Mycket tid i grundskolan går åt till att lösa konflikter. Det finns gymnasieelever som inte kan läsa och skriva ordentligt. De har inte grundläggande matematiska förmågor. Kraven har sänkts mer och mer. Nu är det länge sedan jag jobbade i grundskolan men inte har det blivit lättare. Glappet i kunskaps nivån är stor. Behövs mer repetition och in nötande för att det ska i långtidsminnet. Det är mycket snuttifierande och snabba klipp, annars orkar inte barnen/ungdomarna, vid minsta motstånd lägger man av och börjar leva rövare i klassrummet!
SvaraRadera@Lena
RaderaJo, jag börjar förstå vad det är som krävs för att standarden på kunskaperna ska nå en bättre nivå.
Frågade pv vad han tycker? Nu är han ju han på gymnasiet, men han menar att det är såna brister när eleverna väl kommer dit och han förstår inte hur dom alls kunnat bli godkända? Han tycker att det nya förslaget (kanske är det redan klubbat igenom?) verkar bra.
SvaraRadera@Elisabet o PV
RaderaJa - vad har högskolestudenterna lärt sig innan de kom längre i sin utbildning? Det är slltså inte 'fakta', eftersom den nya läriplanen skall inriktas på just det.
Lärarutbildningen har dragit in all metodik. De nya lärarna vet inte hur de ska lära ut! På min tid (-81) hade vi mycket metodik, nu koncentreras det på lärarens egne kunskaper. Sen har det experimenterats mycket i svenska skolan. Allt från katederundervisning till eget forskande! Låter lovande att man återgår mer till traditionell inlärning. Utöka gärna lärarnas rätt att tillrättavisa elever utan att få en anmälan på sig!
SvaraRadera