Tack för tips! som ledde fram till en liten vackert skinande Tv-pärla i Kunskapskanalens programserie "Vandring längs övergiven räls" uppe i det skotska höglandet med hänförande vyer och starka berättelser från tider för länge sen.
Bara att komma på tanken ( och att våga) bygga järnväg år 1866 bland Storbrittaniens högsta toppar tar andan ur en. Vilken oerhörd ambition och djärv bedrift både tekniskt och mänskligt. Ett hårt och farligt arbete/slit mest enbart utfört med egen kroppslig insats. Fjorton långa år från första till sista spadtaget resulterade i tio mil räls. Ett härdigt släkte de där rallarna som byggde järnvägslinjen Callander-Oban med slutstation vid skottska Atlantkusten.
Ja, det har jag tittat på, öht finns det så många fina program i Kunskapskanalens skattkista!
SvaraRadera@Elisabet
RaderaEn hel del, som sagt.
Tack för tips! som ledde fram till en liten vackert skinande Tv-pärla i Kunskapskanalens programserie "Vandring längs övergiven räls" uppe i det skotska höglandet med hänförande vyer och starka berättelser från tider för länge sen.
SvaraRaderaBara att komma på tanken ( och att våga) bygga järnväg år 1866 bland Storbrittaniens högsta toppar tar andan ur en. Vilken oerhörd ambition och djärv bedrift både tekniskt och mänskligt. Ett hårt och farligt arbete/slit mest enbart utfört med egen kroppslig insats. Fjorton långa år från första till sista spadtaget resulterade i tio mil räls. Ett härdigt släkte de där rallarna som byggde järnvägslinjen Callander-Oban med slutstation vid skottska Atlantkusten.
Bra TV. Man vill ju bara fara dit.
@Thord Wiman
RaderaRekommenderas.