torsdag, mars 22, 2007

Ny statsminister

Nya regler för arbetslösa. Nu skall alla tvingas söka jobb utanför sin egen ort redan från första dagen av arbetslöshet.
Eller byta yrke
... som vår käcke arbetsmarknadsminister kläcker ur sig.

Han tycker att man skall söka jobb i en närliggande kommun och pendla någon timme, eller så. Visst. Bygg ut infrastrukturen och kollektivtrafiken, så skall vi nog fixa det också.

Lätt att säga i trakter där bil i praktiken är överflödig, medan han själv med all säkerhet åker regeringsbil till och från jobbet. Med chaufför.

Jag har sökt jobb på annan ort. Långt ifrån och nära. Jag har pendlat från Luleå till Stockholm i nästan två år. Varje vecka. I sex år pendlade jag till Arvidsjaur, 16 mil enkel väg. I bil.

Nu är jag arbetssökande och har sökt väldigt brett. Precis som regeringen vill. Det mesta har varit i branscher som jag aldrig förut satt min fot i. Har jag fått något?

En kvinna som intervjuades i kvällens Rapport, svarade så här på frågan "Vad tycker du om regeringens nya direktiv om att man skall söka jobb på annan ort?":
Javisst! Det är jättebra. Vi bor trångt på många håll, så en spridning ut till andra delar av landet vore bra.


Hon kanske var gruvarbetare. Vad vet jag.
Men hon kan ju alltid byta yrke.

Den kvinnan borde bli ny statsminister.

*****



Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: