söndag, maj 15, 2011

Drama på fjärden

Plötsligt ser jag från min bloggarplats hur massor av sjöfågel simmar i grupp ute på fjärden.

Det ser ut ungefär som när skrakarna samlas till gruppfiske på höstarna, då man ibland kan se tusentals individer samarbeta för att samla fiskstim.



Men så här på våren har jag aldrig sett fenomenet. Nu var det inte heller skrakar, vad jag kunde se, utan knipor och viggar. Och vilket liv. Det skränades och skreks därutifrån fjärden.

Snart får jag dock en trolig förklaring.
Det verkar som att fåglarna håller ihop för att freda sig mot attack. Snart ser jag två havsörnar, som cirklar ovanför flocken, ivrigt retade av måsar, som inte väjer för övermakt.

Ett litet drama från första parkett. Men jag tror örnarna fick ge sig. En stund senare skingrades flocken och lugnet återställdes.



(Klicka gärna på bilderna. Flocken befann sig ungefär en kilometer ute i fjärden, så bilderna blev därefter.)


*****

1 kommentar:

Sven sa...

Vilket häftigt drama! Det verkar vara mycket örnar i år eller hur?

Visst är det en härlig tid nu i stugan, fåglarna, nattljuset, så underbart det är!