lördag, maj 28, 2011

Rädda skörden!

Jäklar - När jag står och fixar frukost och slänger en blick ut genom fönstret, så ser jag ett större antal grönsiskor, som kalasar på .... VINBÄRSBLOMMORNA!!!!

- Vi måste ut! Hämta näten! Jag skrämmer bort fåglarna så länge.

Sagt och gjort. Ut i morgonrock, regnjacka och fulaste foppatofflorna (praktiskt i blötväder). Trasslar ut nätet, som förstås fastnar på fel ställen, men snart är på plats.

En stund senare, när vi lugnt återgått till frukosten, kan jag ändå inte låta bli att göra en liten smygkoll. Och där sitter samma gäng under nätet och kalasar, som om inget har hänt!
- Vi måste ut med mera nät!
På med tofflorna och regnjackan igen. Sveper in varje buske med varsitt nät. Dessutom tyngder, för att dra ner näten så långt möjligt mot marken.
- Såja.

Men inte hjälpte det. Snart var de små charmiga fåglarna tillbaka igen. Trasslade sig in under nätet, eller sitter utanpå och pickar i sig.

Jag går ut återigen och klappar i händerna, så att de ger sig av ivrigt protesterande. De sätter sig på kortast möjliga "säkerhetsavstånd", tittar uppfordrande på mig och visslar högljutt. Mycket irriterade.

Inspekterar skadorna. Men kan inte se något särskilt, egentligen. Blomknopparna finns kvar. Men här och där ser jag däremot nästan mikroskopiskt små gröna djur på en del blomklasar. Kan det vara dem, som fåglarna är ute efter. Kan det vara djuren!??

- Vi måste ut! Ta bort näten! Det är djur i vinbärsbuskarna.

Så nu är det fritt fram igen för grönsiskorna.

Snälla.... RÄDDA SKÖRDEN!




*****

5 kommentarer:

ellem sa...

Ibland  har den hotande faran ett helt annat ansikte än man först trodde! Saker och ting är inte alltid som de ser ut...

ab sa...

Haha!

Bert sa...

ellem: Jo,man får tänka om ibland. Men man är ju flexibel!

Suzesan sa...

Hahahaha så roligt eller Oroligt. Haha. Nu kan jag väl inte sova. Kommer säkert fnissa en stund. Bra att anpassa sig till djuren'aaaaa och naturen'aaaaaa. Tänker på HUR roligt fåglarna hade åt människan som sprang framÅtebaks.

Kram
/Susanne

Bert sa...

Suzesan: Och tänk vad grannarna skulle ha tänkt, om vi hade haft några inom synhåll. :)