onsdag, november 13, 2013

Det blev en tevekväll

Det händer ibland att kvällarna blir tevekvällar. Man fastnar efter Rapport.

Ikväll var det reseprogrammet Två på resa, där Charlotte Perelli med sambo reste till Las Vegas och fick mig att rysa. Groteskt kommersialiserat, plastigt, vräkigt och falskt. Det måste vara en av jordens mest energislösande platser. Aldrig någonsin kommer jag att lockas av att åka dit. Jag har en gång flugit över på hög höjd, på väg till Los Angeles. Las Vegas såg ut precis som ett kretskort från 13000 meters höjd. Utslängt i en sandlåda.

Sedan följde Döden, döden, döden, som skildrade olika människors möten med döda människor, kroppar. Avdramatiserat och förmodligen rätt nyttigt för oss svenskar som ofta avskärmar oss, när det gäller sådant. Här fick vi till exempel se, när två barnbarn fick vara med och lägga mormor i sin kista.

Fotokurs med Schyffert och Rheborg blev det nästa halvtimme. Alla är fotografer heter serien som ska gå onsdagkvällar ett tag framöver. Första avsnittet handlade om självporträtt. En svår konst, men praktiserad av många, med tanke på alla självporträtt på till exempel Facebook. De går att göra roligare i många fall. Seriöst roliga. Eller roligt seriösa.

Inte nog med det. Kvällens sista tevehalvtimme ägnade jag åt Kobra. Kartor var temat. Jag som är "kartoman" fick veta att jag absolut inte är ensam.

Det värmde.

*****

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Exakt den känslan - Las Vegas - fick jag när vi flög över Miami, på väg till mamma i Argentina.
Det såg ut precis som ett kretskort! Och aldrig att jag vill åka dit.

Kersti sa...

Jag har varit där och kommer inte att återvända. Det var den märkligaste av städer. Surrealistisk är bara förnamnet. Efter ca 10 minuters promenad på the strip konstaterade sonen att, mamma du gillar inte det här och han hade alldeles rätt.
Jag tittar väldigt sällan på tv men igår följde jag samma program som du förutom "på resa" som jag hoppade över.

Bert Bodin sa...

Kersti: Det är nog en viss typ människor som gillar Las Vegas. Jag tycker bara det verkar "katastrof". Yta utan innehåll.
En bra sak var att det även pratades om de bostadslösa där, som bodde i tunnlar under stan.