måndag, november 18, 2013

Logik - bristvara

Hör kvällens nyhetssändningar där en undersökning redovisas. Den visar att det förekommer mer våld i filmer som riktar sig till barn och ungdom, än vad som visas i filmer som är mer riktade till vuxna. Och att våldsinslagen ökar.

Jag har många gånger undrat vilken värdegrund som producenter av film och dataspel har. Vilka dunkla drifter bär de på.

Dessutom har jag förundrat mig över hur forskarrapport efter forskarrapport påstår att våldsskildringar inte påverkar. Att det bara skulle rinna av, som vatten på en gås, när det enligt min mening är fullständigt glasklart att vi blir påverkade. Att barn och unga i mer formbar ålder än min är ännu känsligare är också helt logiskt för mig.

Den här senaste undersökningen visar tydligen också tendenser till att erkänna detta faktum, vilket gläder mig. Givetvis avtrubbas en person, som ideligen matas med våldsskildringar.

Vi påverkas ju av all reklam. Det är däremot alla överens om. Även forskare.

Konstigt.

*****
Läs mer om undersökningen.

2 kommentarer:

Annika Bryn sa...

Bra jämförelse du gör mellan våld på film och i dataspel, och reklam.
Reklamen anses påverka, men inte våld – och då gör man ändå våldet i
filmer och dataspel mycket mer utstuderat, råare och mer realistiskt,
och det varar längre, än något reklaminslag.

Bert Bodin sa...

Och att vi påverkas av reklam ses ofta som negativt.