torsdag, november 21, 2013

Men det händer ju ingenting - Eller?

Bara jobb, jobb och jobb.

Men det är klart. I morse hann jag ju reta upp mig bara jag öppnade tidningen. Jag läste en krönika som en av tidningens medarbetare skrivit. Den handlade om hur stolta de var över att ha gjort om webbsidorna, även om det varit en del tekniska problem.

Slutklämmen i krönikan handlade däremot om en helt annan sak. En styckmordsrättegång har bevakatas minutiöst och i minsta detalj av lokalpressen. Ett hemskt dåd. Det skedde i maj. Och nu har rätten enats om att den åtalade är skyldig.

En läsare har frågat varför vi inte namnpublicerat 22-åringen nu när han förklarats skyldig till mordet av tingsrätten. Det finns två skäl.
  1. Han har inte fått sin dom och vi  har inte kunnat värdera den.
  2. 22-åringen ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning och vi är ytterst restriktiva med att namnpublicera människor som förklarats sjuka av rättspsykiatrin.
"Ytterst restriktiva". Ursäkta mig! Men var det inte samma tidning som under spaningsarbetet i maj och juni
  • lade ut bilder på den då misstänkte
  • med all tydlighet visade var han bor
  • publicerade karta till föräldrarnas sommarstuga
  • bild på föräldrarnas hus
Nej - ingen namnpublicering. Men så nära som möjligt, eftersom det gäller en rätt liten stad, där många känner till de lokala förhållandena.

Det är sant. Det händer ingenting med hyckleriet i pressen. Allt för det så kallade allmänintresset. Det förblir oförändrat.

Nej - förresten ... Jag ändrar mig. Det händer något, trots allt.

Hyckleriet ökar!

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Blogginlägget har skickats till redaktionschefen för en kommentar.



2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Heja dig, Bert!

Benke sa...

Bra, och bra att det gick till redaktionschefen också...