söndag, november 24, 2013

Isigt



Morgonens promenad förde ut mig på isen. Havet har stillnat. Men som jag skrev igår så sjunger det ännu. Svårt att beskriva i ord. Men föreställ dig någon som spelar på såg. En såg som är djupt stämd i bastoner. Fascinerande, men inte så ödesmättat på dagen, som i mörka natten.

Många frågar om vi brukar åka långfärdsskridskor. Men där går gränsen för mig. Jag har alltför stor respekt för blankisar. Och eftersom dessa oftast existerar bara en kort period, har jag inte tagit mig för att köpa utrustning. Snön kommer ju oftast samtidigt med isen, så vissa år finns det ingen åkbar is alls.

Så det får vara, även om det idag skulle ha gått finfint. Dessutom är ju vår fjärd väldigt långgrund, så även om jag skulle drutta i 50 m ut från stranden, skulle jag möjligtvis hamna till knäna i vatten.

Men vackert är det.







*****

9 kommentarer:

Kattvakt sa...

Fina isblommor, men hur blev de till? Skummande utsläpp från något som frös till under natten?

Anonym sa...

Finns det några bubblor under isen? Om man hackar hål där och sätter till en tändsticka börjar det brinna ur hålet. Det bildas metangas i bubblorna, lärde jag mig idag. Men man bör nog akta ögonbrynen! ellem

Bert Bodin sa...

Kattvakt: Det är förmodligen den dimma, som var för någon dag sedan, som frusit och fallit ner på isen. Alla dessa isblommor låg lösa och virvlade iväg av första bästa vindpust. Hela fjärden var täckt. Jag har upplevt det tidigare.

Bert Bodin sa...

ellem: Nej - Isen såg solid ut, ca 10-12 cm tjock. I stort sett glasklar.

Anonym sa...

Underbart vackra vinterbilder. Där gör den sig bäst:) /bettankax

Bert Bodin sa...

bettankax: Tack.

Anonym sa...

Vilka häftiga isblommor, och snygga bilder! Lisa

Bert Bodin sa...

Tack, Lisa!

Kattvaktens isorkester sa...

Medan andra knappt törs beträda isen spelas det musik på den. Länk.