söndag, juni 17, 2018

Nästa steg?

Med stigande förvåning de senaste åren har jag noterat hur SD:are gör bort sig gång på gång på gång. Ändå stiger opinionssiffrorna i undersökning efter undersökning.  Det är för mig en gåta.

Jag vill helst inte underkänna några som ger uttryck för sin uppskattning av ett politiskt parti. Men nog börjar det närma sig en gräns.

Det senaste exemplet är ännu ett flagrant tecken på de skruvade ideal, som företrädare för det fascistiska SD låter komma fram ur skuggorna från 30-talets Tyskland.

Vår andre vice talman i Riksdagen, Björn Söder har bestämt sig för att judar, samer och tornedalingar m.fl. svenska medborgargrupper inte är svenskar! Han är väl skåning själv, eller hur. Varifrån kommer de? En sak är säker; Tornedalen har tillhört Sverige långt innan Skåne gjorde det. Så vem är svenskast?

Hur någon svensk demokrat har undgått att inse vad SD står för, är för mig ett mysterium.

Och vad händer om de får större inflytande i politiken. Hur ska jag, åttondelsvallon, som lever med en tornedaling av samma kön, förhålla mig då?

Björn Söder har gjort ett klavertramp som borde innebära avsättning från talmansposten. Och han kan ta sitt, på ytan välpolerade anhang med sig. Nordkorea borde passa som hemvist i fortsättningen.

Nu!

*****

Läs mer här!

8 kommentarer:

Cecilia N sa...

Och inte blir man klokare av detta:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Ja, samer har en del rättigheter som inte vi andra har. (Och kanske skyldigheter också.)
Men risken med att prata om vi och dem är att i ett slag kan man göra "dem" utan rättigheter.
Vi är alla vi - fast lite olika.

Bert Bodin sa...

@Cecilia N

Jag anser att alla med svenskt medborgarskap är svenskar. Svårare än så behöver det väl inte vara.

Vi är alla vi. Precis.

Thalassa sa...

Ja du, det ÄR skrämmande. Frågar också som du: vad gör detta mig till? Född i Tornedalen av tornedalska föräldrar, där mamma hade vallonsk härstamning. Och så lever jag ju med en tornedaling. Sonens födelsenummer börjar med en nolla, men med den stamtavla han har diskvalificeras förstås även han.

Bert Bodin sa...

@Thalassa

De där SD:arna verkar väldigt förtjusta i att kategorisera och dela in i fack.

Anonym sa...

Jo så är det!
Jag är en genuin skåning fast med lite franska rötter vilket ju inte gör saken bättre enlig Söder.
Men som du skriver, själv är han barnfödd i Skåne (inget jag är stolt över). Det gör ju att han inte kan kalla sig svensk då
Christel :)

Turtlan sa...

Jag kan inte heller fatta hur de kan attrahera så många väljare? Tar inte folk reda på vad ett partis planer och åsikter är? Nej det är nog för mycket krävt.

Mest förvånas jag över att många väljer nu SD trots att tex deras skattepolitik inte skulle gynna dem, dvs folk med lägre löner/lägre utbildning.

Sen förvånas jag oerhört över inlägg på tex fb där folk skriver att nuvarande regering kört Sverige totalt i botten! Men hur då? Folk har jobb och ekonomin går bra. Allt är inte felfritt men långt ifrån botten!

Nej det är så tragiskt att folk inte tar reda på mer eller tolkar tillvaron i detta land så illa. Jag kommer nog både gråta o bli djupt förtvivlad på valkvällen över de % dessa sd får....!

Det finns ett mkt bra inlägg hos Promenad o utflykters blogg i denna fråga. Har du läst?

Elisabet. sa...

Lika skrämmande är att SD:s väljare kommer från många andra partier; socialdemokrater och moderater, ja, säkert från alla möjliga håll. Det är inte enbart lågavlönade som hejar på SD. (jag gör det inte).

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Sedan kan man undra om "sympatierna" som kommer till uttryck i opinionsmätningarna i själva verket är missnöjesyttringar mot det parti man vanligen röstar på i skarpt läge. En spark i rumpan.

Man kan ju hoppas. Att tänka sig att var femte väljare skulle ha nazistsympatier skrämmer. Historielöst i så fall.