måndag, juni 04, 2018

Höj din pension - enkelt

I framtiden har vi inga fattigpensionärer. Det förstår jag efter att ha hört ett inslag i P1-morgon idag. Det är en intervju som bland annat handlar om vilka åtgärder man kan vidta för att inte hamna i fattigdomsfällan.
- Så om man nu har 10 år kvar att jobba. Hur bör man då göra för att få upp sin tjänstepension, frågar reportern.
- Man förhandlar upp sin lön, menar experten.
- Här handlar det väl om inkomstlägen kring 40000 i månaden, va.
- Just precis.
???!!

Så nu vet du, förskollärare, undersköterska, pizzabagare, handelsanställd eller städare; nu har du chansen.
Ta den!
Här finns ett ljudklipp.  Inte återgivet helt ordagrant här ovan.

*****
Uppdatering: Nu är rätt länk fixad.

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Nämen visst! Det är ju jättelätt ordnat! Speciellt med alla nya fina låglönejobb som vi ska ha...

Bert Bodin sa...

@Rexxie

Jamen då är vi överens. Synd bara att jag inte kände till denna enkla strategi innan jag fyllde 55.

😎

Anonym sa...

Hörde samma inslag. Tänkte att hon lever inte i min verklighet. Jag har jobbat som förskollärare i många år, kommer aldrig komma upp till 40’. Jag har tagit hand om mina barn, jobbat deltid så pappan jobbat 150%, får inte ett öre av hans pension. Nä, jag är inte bitter men om 5år är jag fattigpensionär hur jag än beter mig. Får försörja mig på vikariejobb. 40’ i månaden, ska man skratta eller gråta?
De allra vänligaste hälsningar.

Bert Bodin sa...

@Anonym (Lena)

I min bransch har jag heller aldrig närmat mig 40', trots chefsposition tidvis i olika omgångar. Jag häpnade när jag hörde inslaget.

Och hur jag predikade för mina kvinnliga kolleger som valde att jobba deltid, trots stora barn. En kvinnofälla.

Själv har jag dock varit klok nog att spara i pensionsförsäkringar sedan jag var dryga 30 år. Det betalar sig.