fredag, juni 01, 2018

Vad är nu detta ...

.. för schwammel? Nu får man se upp vid mjölhyllan. Det gjorde inte jag. "Vetemjöl" stod det på inköpslistan. Vetemjöl tog jag från hyllan, men reagerade inte förrän jag såg priset på kvittot hemma.
- Dyrt, tänkte jag.
Då lade jag märke till en extra text: Self rising.
- Vad är nu detta. Sällf rajsing? Självresande vetemjöl.

Kollade innehållsförteckningen. Jo, mjölet innehåller bakpulver. I vår stressiga värld har vi givetvis inte tid att blanda i vårt bakpulver själva. Nä, hur skulle det gå till. Nu tjänar jag ju fem sekunder per bakningstillfälle, som jag kan använda till att surfa på nätet, eller shoppa lite mer.

Något så onödigt, och något så töntigt har jag sällan sett. Hur gör jag nu när jag ska reda bechamelsåsen? Eller koka palt.
Jo, jag måste köpa en mjölpåse till. Smart, Kungsörnen!

Men se - då blir det ett annat märke.

*****

Inga kommentarer: