lördag, april 13, 2019

Ursäkta mig, men ...!

En av veckans snackisar har handlat om rymden; om universum. Med svindlande perspektiv på tillvaron, även om vi inte riktigt vet hur det påverkar oss.

Jag tänker förstås på forskarnas julaftonsstämning, när de lyckats prestera ett foto på ett svart hål i rymden för första gången.

Själv är jag inte särskilt imponerad. Säkert har du sett den där suddiga fläcken, svart i mitten och med gulaktig kant. Det ser ut som något jag själv oavsiktligt skulle kunna ha råkat ta en bild på, bara jag råkat ha haft mobilkameran igång och säga "smile", "capture", eller fördenskull "tisdag", som min mobil tycker är ett kommando för att skjuta av ett foto.

Hur i herrans namn, vet forskarna att det är just ett svart hål de fångat. Dessutom på 55 miljoner ljusårs avstånd. Det har alltså tagit 55 000 000 år för det där ljuset att färdas genom rymden till oss och till de observatorier som samarbetat om att sammanställa bilden. Jag vill inte ens kalla det foto, för det vore en skymf mot alla fotografer.

En femtiofem miljoner år gammal fläck. Finns den ens kvar?

Fan tro't.

Uppdatering: Upptäckte att ämnet även funderats över i DN idag.

*****

Inga kommentarer: