torsdag, april 18, 2019

Traditionslöst

Lite nu och då, såhär innan påsk har jag hört inslag i både teve och radio, där påskens matvanor diskuterats och kommenterats.

Varför ska vi käka samma meny nu igen. Vi åt ju sill till jul! Och sedan ska vi väl äta detsamma till midsommar?
 - Vad tycker du om påskmaten?
En ung dam intervjuas om ämnet.
 - Nä, det är inget för mig, svarade hon.
 - Vad vill du ha istället då?
 - Jag vill ha det jag brukar äta. Chicken nuggets. Det gillar jag.

Temat i de inslag jag hört, har varit det trista i att det blir så tjatigt med samma mat jul, påsk och midsommar.

Och jag tänkte; hur är det med fredagsmyset, då? Fredag efter fredag efter fredag.

Nåväl. Vi bröt också traditionen och ställde till med våffelbruk, hjortron och grädde.
Gott!

Och till middag blev det ärtsoppa med varm punsch.

Vilken hårresande annorlunda påskmeny, eller hur. Är det tillåtet?
Man kan ju inte käka sill och skinka ständigt och jämt.



*****

4 kommentarer:

Turtlan sa...

Här i ”sommarvädret” så tänkte vi grilla ikväll. Påskmat (läs ägg, lax och sill) vankas hos modern imorgon. Det får räcka.

Men det där med våfflor lät inte dumt. Kanske senare i helgen :-)

Bert Bodin sa...

Vi verkar ha samma smak.

Cecilia N sa...

Men vi äter ju inte lamm till jul och midsommar. Fast gärna till påsk.

Bert Bodin sa...

Det är väl enda undantaget. Men jag har nog varit med om att en fårfiol funnits på ett julbord någon gång.