onsdag, november 20, 2019

Stamkund

Jag har gått hos samma frisör i 40 år, tror jag. Förutom en mellanperiod då jag jobbade i Stockholm. Var sjätte vecka besöker jag henne.


Idag var det dags igen. Hon håller till en bit utanför centrum och eftersom förmiddagens strilregn hade upphört, tog jag mod till mig och städslade apostlahästarna i gråvädret. Förbi teatern och teaterhögskolan där på andra sidan Norra stadsfjärden. Spegelblank på grund av den nu bortspolade snön. Nu är det ren is.

En lagom promenad på 35 minuter är perfekt.
En stump på slutet går genom ett villkvarter på Mjölkudden. Där lyser gräsmattorna gröna igen.

Snart stiger jag in i salongen och mitt hår får ett lyft.

När vi var klara fick jag en present. Schampo och balsam i jätteförpackning. Behöver nog inte köpa på ett år.

Min gamla arbetsplats har ett av kontoren i huset intill. Där får jag alltid en kopp kaffe, efter frisörbesöket. Stammis även här, alltså. Där sitter alla och slappar. Alla telefonförbindelser, alla dataförbindelser, e-post etc. har legat nere en stor del av dagen. Det är frustrerande, förstås, när man vet att en av arbetsgrupperna normalt tar emot nära 1000 samtal på en vecka. Det är Tele2, som strular. Ett "underhållsarbete" som gått snett. Tele2 litar jag inte ett smack på, nuförtiden. Det var de som även ställde till det för Sveriges Radio i somras någon gång.

Nu fick några av mina kolleger gå hem och jobba, för de har möjlighet att koppla upp sig hemifrån på grund av viss "jourverksamhet". Hoppas det löser sig. Kunderna blir ju ställda, när de inte kommer i kontakt med resebyrån.

Minst en timme blir jag kvar innan jag tackar för mig och vandrar hemåt. Passar på att stanna till vid min vårdcentral (eller heter det hälsocentral) och sätta mig i kön för att ta influensavaccin. Sista stamstället för dagen. I fem år har jag tagit mitt vaccin. Det är 20 personer före mig i kön, men det går rätt snabbt ändå. Det är många sköterskor i farten.
 - Ha en trevlig kväll, säger den snälla sköterskan, som skickligt och helt utan smärta skjuter in 0,5 ml vaccin i min axel. 

Så nu är det gjort. Både det ena och det andra.


*****

4 kommentarer:

Rexxie sa...

I det här fallet var det Vattenfall som gjorde underhållsarbetet som gick snett, men tyvärr så är det ju våra kunder som blir lidande....

Bert Bodin sa...

@rexxie

Oäras den som oäras bör. Men varför informerades det inte då, när "min" kontorschef kontaktade Tele2?

Var det samma sak vid fallen där Sveriges radio drabbades i somras?

Rexxie sa...

Tror inte att vi vill ge intrycket av "fingerpekande". Det är hos oss som din kontorschef är kund och frågan är om det hade känts bättre för honom att vi pekar finger på någon annan?

Kommer inte exakt ihåg vad sommarproblemet berodde på, men om jag minns rätt så var det någon bugg i ett underliggande system hos oss som spammade ner våra växlar.

Bert Bodin sa...

@rexxie

Kanske dags för er att byta elleverantör? 🤔😜