tisdag, maj 05, 2020

Meriter

Det är något mäkligt som händer. Och det har blivit synligt för offentligheten nu, i och med pandemin.

Det handlar om mode. Eller inte. Men ändå.

Herr Tegnell visar så gott som dagligen upp sina pikékragsnibbar ur en rätt trist och ordinär tröjas halsöppning. Lite stukade emellanåt, men troligen rena och virusfria. 

Hans närmaste, herr Wallensten har en något sportigare stil. Konsekvent, men lätt varierad. Det är en tröja, ibland en skjorta därunder, av vanlig och ringa uppseendeväckande typ. Han ser ju också rätt bra ut.

Norrbottens like, herr Nystedt, smittskyddsläkare (Nyligen genom ett påhitt av Tryckfelsnisse kallad "smittkyssläkare" i en av våra lokaltidningar.), med dagliga lokala pressträffar, har en liknande stil. Det är inga kavajer, inte. Nej, här är det lite samma stil som de båda ovan nämnda herrar. Men med en dragning åt timmerhuggarhållet. Rutigt är det som gäller.

Det måste vara något i anställningsvillkoren som reflekteras i dessa herrars uppenbarelser. Något de måste ha i sitt CV.

Plus, förstås det faktum, att alla heter Anders.

Norrbottens TegnellVallenstenare. Anders Nystedt. Bilder från Norrbottens media m.fl.
*****

10 kommentarer:

Elisabet. sa...

För somliga kanske dom rutiga skjortorna och den mer lediga stilen symboliserar en viss trygghet. För andra brist på stil. Jag tycker om rutig-skjorte-stilen.

Anonym sa...

Jag föredrar också rutig-skjortstilen....Babsan på jobb

Rexxie sa...

Det är namnet som gör hela skillnaden! Vi som heter Anders är automatiskt förtroendeingivande! :-)

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Så är det ju förstås. Det är väl därför Leif GW är så populär.

Bert Bodin sa...

@ Babsan

Visst är det okej. Jag har ju listat ut att det varit klädkod angivet i platsannonserna en gång i tiden.

Bert Bodin sa...

@ Rexxie

Jaha - nu passar han på också.

Elisabet. sa...

Och vad värre är, jag glömde bort min egen son: Anders! Såklart att namnet har betydelse!

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Nu tas här chanser, minsann. 🙃😏

Annika B sa...

Även jag gillar rutiga skjortor. (Och trevliga namn.) Men tyvärr följer ju inte vett och förnuft automatiskt med skjortorna...

Bert Bodin sa...

@ Annika B

Och jag som just tog på mig en rutig skjorta ... Hm!??