torsdag, september 23, 2021

Vad tänker du...

.. om att covidrestriktionerna slopas om en knapp vecka? Samtidigt rapporteras att smittläget nu kan liknas vid det som gällde i april.

Här i Norrbotten har vi nyss hört att 8 personer på ett äldreboende i Överkalix avlidit och att flera i personalen är smittade.

Många elever i Pajala har också insjuknat.

Vi är alldeles för snabba, tror jag.

Nu tycker jag att vi slänger ett öga mot Norge. Där kommer covidvaccinet att ges tillsammans med vaccinationen mot säsongsinfluensa i höst.

Heja Norge!

Jag tar gärna en tredje dos. Det har rapporterats att immuniteten går ner efter ett halvår. Särskilt om man vaccinerats med Pfizers vaccin. Senast i början av december vore det alltså dags för mig att få påfyllning.

*****

17 kommentarer:

Elisabet. sa...

Tror också att det är alldeles på tok för tidigt. Stackars, stackars vårdpersonal om allt börjar om igen!

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Jag har väldigt svårt att förstå att man gör detta i det läge som visar allt annat än grönt ljus.

Nu kommer "folk" att höra bara det roliga, det glädjefulla och rätta sig efter det. Sen får regeringen skulden.

Monet sa...

Jag tycker, som säkert har framgått tidigare, att FHM gör ytterligare fullständigt katastrofala missbedömningar. Det säger sig självt att smittspridningen kommer att öka, man blir även som vaccinerad sjuk och det är deltavarianten (eller en kanske ännu okänd mutant) som sprids fortare och bland de många yngre OCH barnen. (Som man tidigare hävdade inte smittade alls).

Detta är säkert baserat på politikertryck, kultursektorns ramaskrin med Carola i spetsen och ett antal faktorer som inte har någon som helst vetenskaplig grund. I Frankrike som är min europeiska referensram VET man att munskydd hjälper till att begränsa smittan, det är sådant krav fortfarande i gallerior, kollektivtrafik och t o m utomhus i trånga miljöer. Man har ”pass sanitaire” för alla och utan dem släpps man inte in på biografer, konserter, gudstjänster, sportevenemang. Detta har man galant ordnat för sina 65 miljoner invånare och en mycket stor majoritet för detta och sin president som visar stark beslutsamhet i detta. De olika departementen och prefekturerna har egen bestämmanderätt när det gäller att utvidga smittskyddsågärderna lokalt och baserat på aktuella sk R-tal. Sjukvårdspersonal som är antivaxxare är avstängda från sina arbeten utan lön.

Jämför det med ett Sverige där de gamla forffarande dör på äldreboendena, vi snart är uppe i fullkomligt sanslösa 150000döda totalt och en befolkning som genom hela pandemin i princip betett sig som om den inte existerade. Med ett stort antal post-covidsjuka dessutom.

Allmycke sa...

Monet fick med en nolla för mycket - det är nästan 15000 som har dött, men det är illa nog.
Jag anser att regeringen gör en dundertabbe genom att öppna allt helt och hållet redan nu. Varför så oerhört bråttom - varför inte titta på vad andra länder än Danmark gör?
Går det sedan åt pipsvängen med ökat antal smittade, sjuka och döda, ja då får oppositionen vatten på sin kvarn genom ett regelrätt självmål från regeringens sida.

Bert Bodin sa...

@ Monet

Vi är överens, förutom antalet döda,som Allmycke pekar på här.

Bert Bodin sa...

@ Allmycke

Precis. Varför så bråttom? Man hade väl kunnat ta små steg.

Anonym sa...

Min man, som är njurtransplanterad, fick sin tredje vaccinationsspruta idag. ellem

Bert Bodin sa...

@ ellem

Så bra att det går att ordna.

Monica sa...

De styrande tar på sig ett stort ansvar eller så är de så okunniga så att de inte förstår. Har haft som kollegor den samlade eliten, precis varenda en, med oerhörda kunskaper inom immunologi som vid få tillfällen kunnat nå ut idag.
Regering och fhm-talesmän/kvinnor har ingen som helst erfarenhet inom detta och man tar t ex Lena H utan någon som helst utbildning eller kunskap att representera regeringen och läsa innantill de politiskt styrda orden.
Nu tror jag att vi närmar oss ett dystert scenario som kanske blir värre än spanska sjukan som vid denna pandemilängd då börjat tona ut, visserligen med enorma dödstal, 50-100 miljoner talas det om, ca 38000 här trots knappa 6 milj inv då. Och postspanska sjukan fanns fast det talas så lite om hela den pandemin. Den dog ut och smittade inte mer. Inget vaccin.
De åldersrika på boendena har fått Astra och det har nu gått ca 8 månader efter dubbelvaccin och det finns förmodligen väldigt få eller inga alls antikroppar idag i immunförsvaret. Dessutom vet vi att en hel del aldrig bildade några och det gäller främst dem med autoimmuna sjukdomar, transplanterade och de som får immunsupressiva läkemedel. Så där borde deras antikroppssvar analyseras. Kanske är noll och då tänkas över vilket vaccin som borde ges idag med större effektivitet.
Nu blir dubbelvaccinerade sjuka och t o m dör och smittades, ja av vem? Personalen är i stort dubbelvaccinerade också. Men jag vet inte om man på äldreboenden har tappat munskyddet ...
Vad jag vet även om det kommer felinfo ibland i tidningarna så har ingen med genomgången covid omsjuknat. Men dubbelvaccinerade. Det finns mängder med forskningsstudier med många deltagare som följts upp och det ger massor med kunskaper och förekommer lika i övriga Europa och USA men hittils har vi bara hört AT lite förvirrat uttrycka; det har jag inte läst. Det är hans jobb! Vi andra hinner läsa mängder och delta och öka kunskapen men det tas politiska beslut helt och hållet.
Och kanske bra, allt får krascha och många dör och sen börjar vi om. Tror inte det är slutet för detta är milt enligt en professor i immunologi som förutspådde denna pandemi, kommer värre säger han med den kunskap han har men det får vi ta då. Till dess får vi leva och "vänta inte" som en känd person jag är vän med säger när vi funderar på att bestiga Kebnekaise eller liknande😌ta väl hand om dig och må gott.

Bert Bodin sa...

@ Monica

Du borde börja blogga, Monica.

Tack för din kommentar.

Elisabet. sa...

Bert: men Monica bloggar väl redan, även om jag tappat bort bloggadressen?

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Det har jag i så fall missat.

Monet sa...

Jag tror nog de flesta förstod att min extranolla var ett ’tryckfel”. Jag tror inte Monica bloggar fortfarande men är osäker. Men jag tror att Bert tycker att alla vi som då och då skriver längre kommentarer istället borde skriva egna blogginlägg?

Anta Snaque sa...

När jag först hörde om detta så sa jag genast: "Det här ger alldeles fel signaler. Nu tror folk att det är fritt fram att leva som vanligt igen."
Och allt fler av de medicinskt kunniga börjar nu att protestera. Men FHM och regering kör på. Snart har vi facit av detta fullständigt korkade beslut.

Bert sa...

@ Anta Snaque

Precis så. Och vi får säga"va'va're'ja'sa".

Turtlan sa...

Det kan nog bli ett Vad var det jag sa i Nabolandet också. Danmark har ju öppnat upp före oss så kan ju se hur det utvecklar sig där.

Bert Bodin sa...

@ Turtlan

Jag tror vi får den danska modellen även här i Sverige.