tisdag, september 26, 2023

Vad ska man säga ...

.. om den här slätstrukna dagen? Inte mycket. 

Det är skillnad jämfört med de som drabbas av idioter som spränger hus och hem för oskyldiga människor. Varje dag händer det någonstans i landet. Varje morgon berättar nyhetssändningarna  'dagens bombrapport'. 

Risken finns att man snart bara rycker på axlarna åt fenomenet. Att man inte orkar ta in rapporterna.

Det skrämmer mig.

Jag kan bara bortse från eländet. Njuta av dagen, som framlevts med gymträning, god lunch på stan tillsammans med bibliotekschefen, veckohandling och skön promenad i sommarvädret. Jo, det har varit sommar idag. Ett mönster som jag tycker att hela den här årstiden har präglats av - en dag sommar och nästa dag höst, och nästa dag höst, och nästa dag höst .... - och en solig dag. Var är högtrycken?

Nåja - svamparna trivs i oändliga mängder på platser i stan där jag aldrig sett dem förr. Den lustiga fjälliga bläcksvampen ses på snart sagt varenda gräsplätt. Ätlig, visserligen. Men den får vara.


*****

5 kommentarer:

Babsan sa...

En av makens och dotterns favoritsvampar.Jag tycker inte om den alls

Bert Bodin sa...

@Babsan

Jaså! Jag hör aldrig någon som skryter med hinkar fulla av den, på FB.

Babsan sa...

Bara hittat enstaka iår

Mari sa...

Späda exemplar är jättegoda att gräddstuva. Åt dem mycket förr, men jag har inga bra ställen kvar.

Bert Bodin sa...

@Mari

Jag har aldrig provat dem, vilket främst beror på att jag aldrig har sett några. Men i år ... uj, uj, uj. Finns i hela stan.