fredag, oktober 21, 2005

Omtanke

Ett inlägg om rattfylleri i dagens Ring P1 fick mig att tänka till lite extra. Så att jag fick lite dåligt samvete.

Där berättades om en ung kvinna, som tagit en drink och körde bil hem. Hon dödade en människa. Och hon orkade inte leva själv, utan tog sitt eget liv, 19 år gammal. Vad jag förstod fick hon en dom som uppgick till 1 år i fängelse.

Det här är svårt! Det finns inget förmildrande i att köra berusad. Fängelse - visst! Men även hjälp. Psykolog, alkolholklinik eller andra lämpliga åtgärder.

Det stärker även min uppfattning om att indraget körkort ett antal år, konfiskering av fordon och ny uppkörning är strafformer som borde kunna praktiseras i större utsträckning. Kanske tar det bättre än fängelsestraff.

För notoriska återfallsförbrytare gäller förstås inlåsning, förutom de andra åtgärderna. Då handlar det ju om att fysiskt förhindra en dödsfara för föraren och andra.

En nyansering av min tidigare åsikt, som kanske varit lite för rak.

Man kan tänka efter och tänka om.

Inga kommentarer: