måndag, oktober 24, 2005

Baksmälla

Idag har Post & Telestyrelsen sagt sitt.

3G-operatörerna måste stå för sina löften. Enligt det avtal som slöts med buller och bång i början av seklet, skulle marknadskrafterna fixa att 99% av Sveriges befolkning skulle ha täckning för sina 3G-telefoner senast december 2003.

Nu är det snart december 2005 och då mesar man fortfarande på och vill slira på överenskommelsen. Man skyller på att det blir för dyrt. Istället vill man erbjuda en enklare service för folk i glesbygd, som innebär att man måste ha två telefoner, för att klara sig i hela landet!

Men, som sagt - PTS säger nej och hävdar att samma teknik skall erbjudas till alla. Enligt avtal!
Bra.

Operatörerna säger nu att näten kan vara fullt utbyggda i december 2007, eller början av 2008. Då har man fått en frist på fem (5!!!) år.

Fast jag vet inte ...... Känner du någon som nyttjar 3G?
Inte jag.

Vem tror att 3G-tekniken är särskilt framstående om 2-3 år?
Inte jag.

Och vem kommer att lita på liknande tekniklyckorus från industrin i framtiden?
Inte jag.

Fast det visste jag redan när 3G-licenserna delades ut.

Inga kommentarer: