måndag, oktober 03, 2005

Jag - en ädling

Jag hade fel! Norrbottens 20 000 jägare lyckades inte leta upp alla björnar som var tillåtna att skjuta under årets jakt. En stackare fick förbli i livet. 24 av 25 st blev skjutna.

Och då kan ju jägarnas hjältegloria inte skrivas fullt ut.

Trodde du, ja!

I dagens NSD görs en sammanfattning av året björnjakt. Av någon anledning spänner man hanen ännu hårdare och vill skjuta 50 stycken nästa år! Om man inte lyckats leta rätt på 25 björnar i år, hur sjutton skall det då gå till att hitta dubbelt så många?

Logiskt tänkande..... är det något som jägarna funderat på?

Polisens talesman i jaktfrågor, Lars Lundman, är däremot full av beundran.
Jag har suttit och lyssnat på erfarna jägare, som har berättat hur de har sett björn i skogen. Men man har valt att inte skjuta. Jägare som gör så här, det är stora jägare det.

Verkligen storsint!

I helgen såg jag ungefär 38 786 376 lingon i skogen.
Jag plockade inte ett enda.
Tala om ädelt!

Inga kommentarer: