lördag, juni 04, 2011

Alltid redo

Det var precis när vi satt oss med en liten drink före maten som strömmen gick. Radion tystnade, kylen och frysen "knäppte av" och det blev väldigt tyst. Förutom vindens ruskande i träden utanför, förstås. Det hördes. Väl.

Vi avvaktade.

Men hungriga var vi. Som tur var hade vi förrätten klar. Den krävde heller ingen tillagning med elkraft. En god lax- och skaldjurstartar, stillade hungern.

Värre var det med huvudrätten, som bara var förberedd, men väntade på tillagning i ugn. En ugn som nu var i starkt avsvalnande tillstånd.

Det blev en lång paus, efter att vi ätit förrätten. Vi väntade. Och väntade.
- Halv åtta tar jag fram gasköket och steker upp laxen, sa jag.

Sagt och gjort. Någon ström hade vi inte fått tillbaka, så vi fick ta till reservkraften.
- Jag går ut i bastukammaren, så slipper vi stekoset inne, sa jag.
Med ett gammalt fjällkök och en wokpanna fixades sedan inte bara den pepparrotsspäckade laxen. Även grönsakstillbehören fick en rejäl duvning.

Och snart satt vi till bords igen.
- Skål, sa vi.

Då kom strömmen.


*****

8 kommentarer:

Elisabet sa...

Himla fint inlägg med bilderna så där .., sånt fixar jag aldrig!
Och gud, vad jag är imponerad av era matlagningskonster!!

Turtlan sa...

Vi har kört "strömlöst" hela dagen. Grill & stormkök är dte som gäller på båten. Med lite planering så går det så fint så.
Funderar på att byta upp i grillområdet. Den vi har nu är liiiten!

Men gott blir det!

Suzesan sa...

Åhhh så bra det blev ändå. Mysigt.

Snöstormen i slutet på nittiotalet då var det många som var sugna på kaffe. Jag hade. På min trappa. Utomhus.

Ser gott ut det där.

kram
/Susanne

iZac sa...

"Bastukammar-wokad lax!"  :)

Bert sa...

Elisabeth: Äsch! :-[

Bert sa...

Turtlan: Jo - Man är ju "fjällvan". Men jag undrar hur många procent av hushållen som har beredskap. Inte många. För om spisen inte funkar kan man ju ta mikron. ;)

Bert sa...

Suzesan: Se svaret till Turtlan.

Bert sa...

iZac: Fel! Bastukammarwokad lax à la Rhônelandet. Så heter det. :)