måndag, oktober 01, 2012

Där världar möts


Jag vill rekommendera en film som jag varit och sett ikväll. En film med värme och humor, som lämnar god eftertanke.

En oväntad vänskap är fransk, i motsats till allt amerikanskt dussinskräp som sköljer över biodukarna i detta land. I korthet handlar den om en invalidiserad och mycket förmögen man, som av en slump får en oförutsedd och mycket jordnära personlig assistent.

Komedi - Jo, det skrattas en hel del i salongen. Men det är en komedi med flera djup. Och njutbart bara att höra franska talas.

Se den!

Och framförallt... Gör det innan Hollywood gör en tafflig kopia!

*****

4 kommentarer:

Biggan sa...

DEN filmen står högst nu på önskelistan!!!!
Skrider till verket nu onsdag kväll, med stora förväntningar..tack för att du rekommenderade den, jag litar på ditt omdöme Bert....såg i helgen att den går här på biografen i min lilla ankdamm och tänkte, YES där är en film som "avviker", den skall jag/vi se.

Bert Bodin sa...

Biggan: Berätta gärna vad du tyckte.

Leif sa...

Gick häromåret. En av de mer sevärda faktiskt med en form av sensmoral som man kommer ihåg.

Leif sa...

Sedan Karl-Bertil Jonssons julafton blev en tradition med ett budskap som fastnade i minnet gillar jag otraditionella och tänkvärda filmer. Julen är en högtid för oss filmnördar.
Förutom ovanstående sevärda film kan jag tipsa om en annan fransk film "Rabbinens katt" (Le chat du rabbin) som handlar om en katt som kan prata efter ha svalt en papegoja. Den filmen är tecknad.
En ny dansk film "Den skaldede frisør" är också värd att se.