måndag, oktober 22, 2012

Vill jag - Vill du

I kvällens Rapport berättas att Google nu startar ett stort projekt som går ut på att vi ska kunna prata med våra datorer.

Det är väl inte så dum, förutsatt att de svar man får är vettiga.

Men den vidare utvecklingen syftar till att vi ska kunna använda mobilen för annat också.
Som exempel nämns att rikta den mot svamparna i skogen för att "datorn" ska identifiera om svampen är ätlig eller inte. Mobilen ska då tala om vad det är för svamp och om den är god eller dålig. Hm!!?

Det som verkar helt bortitok är ändå att man ska kunna rikta mobilkameran mot folk för att få berättat för sig vem man ser, hur gammal personen är, hur lång, och t.ex. vad man jobbar med.
Hm, hm, hm....!!!

Nä - där får det vara stopp, tycker jag.

*****

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant för synskadade kanske? ellem

Bert Bodin sa...

ellem: Ja. Givetvis. Men till en viss gräns. Å andra sidan hoppas jag att om den tiden kommer, då vem som helst ska kunna "scanna" mig med sin telefon och därmed få hela min identitet och mer därtill uppläst för sig, jag själv har fått bestämma att jag ska "synas".

Suzesan sa...

Men hmmm då gäller ju att de programmerat rätt med svamparna så ingen tror att en kantarell är det och inte en flugsvamp.Då kan det bli riktigt illa. Musik kan man ju göra så med. Igenkänning med ett program. Mobilen "lyssnar" och säger vilken låt det är. NEJ jag skulle verkligen inte vilja bli scannad på det viset. Usch vad hemskt. MEN tänk det är sånt som var sciencefiction på min tid=stenåldern

Kram
/Susanne