torsdag, oktober 11, 2012

Jaha - Vad har jag gjort . . .

. . idag då? Jo, jobbat, jobbat och jobbat. Vi är överhopade med jobb. Övertid varje kväll denna vecka. Och förra. Stress utöver det vanliga. Ingen lågkonjunktur här inte.

Får ett samtal från Madrid 13 sekunder över åtta. Kunden har just vaknat på sitt hotell och vill stanna kvar 3 nätter till, och vill att jag ordnar det. Så går det till, när man är van vid service.

Förbereder ett visumärende för Ryssland. Det handlar om byråkrati i humorklass. Papper och mera papper som ska sammanställas och skickas iväg. Försäkringsbevis, foto, bekräftelser, inbjudan.

Budapest nästa. Umeå och Toronto. Världen blixtrar förbi redan före första fikarasten, som får bli kortare än tänkt.

Anställer en ny medarbetare (jobbar ju bevars som personalansvarig också), diskuterar ytterligare kandidater för en andra tjänst som ska tillsättas, uppdaterar vår hemsida med ett par detaljer och gör ett inlägg på vår FB-sida.

Sådär håller det på. Det ena avlöser det andra i snabb takt hela dagen.

Trött hemmakväll.

*****

4 kommentarer:

  1. Bert, jag har en enda gång anlitat en resebyrå, det var när vi åkte till mamma i Sydamerika och det var evigheter sedan.
    Hur fungerar det?
    Ni måste ju rimligen ta ut en vinst, men jag undrar .., bokar vanliga turister resor via er och får ni då provision via hotell och annat som ni fixar, eller hur fungerar det?
    Får en vanlig turist betala extra om han eller hon bokar via er?
    Du kan ju berätta när du har kommit hem och inte har så mycket omkring dig ,-)

    SvaraRadera
  2. Elisabet: Jag som mest jobbar med affärs-/tjänsteresor debiterar arvode för det jobb jag gör. Det regleras i de avtal vi har med våra fasta kunder. Provisioner existerar mycket, mycket sällan och gäller främst i charter-/semesterbranschen och när det gäller hotell. Men det är aldrig personlig provision. Vi tar alltså ut arvoden av företag som anlitar oss. Men om en kund kommer in och bokar en charterresa, så kostar den inte mer hos oss än den gör på internet.

    Sedan ska man inte glömma att vi, som "storkunder" hos flygbolag, hotell, biluthyrare och andra leverantörer har storköpsavtal, som kommer våra kunder tillgodo. Så det är ett givande och tagande från olika håll.

    Tyvärr är det så att många resenärer ondgör sig över att vi debiterar en hunddralapp eller två, men aldrig någonsin reagerar över att det betalar flera hundra till den affär som de köper en skjorta hos. En skjorta som affären lagt på minst 100%. De tjänar pengar även om de rear till halva priset. Där kan man tala om påslag. Men vi är i alla fall hederliga som öppet redovisar vad vi tar ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elisabet och alla andra: En nyligen genomförd undersökning i Storbritannien visar att många resenärer nu överger nätet och börjar anlita resebyråer igen. Det har blivit för komplicerat att boka sin resa, för många regler att hålla rätt på etc.

      Lite elakt kan vi reseproffs erkänna att vi njuter av, när en del "styva-i-korken"-resenärer ringer till oss efter att de gjort bort sig när det gäller sin självbokade resa och nu vill att vi ska hjälpa dem ur dilemmat. Det kan vi oftast inte, eftersom vi inte har någon möjlighet att komma åt den bokning resenären har tafflat till. Den är sekretesskyddad. Ofta blir sådana resenärer irriterade på oss, när vi inte kan hjälpa dem.

      Radera
  3. Ja, men det låter ju helt förträffligt! Du minns väl min fadäs när jag bokade via nätet ..., det stod mig dyrt, men var ju helt mitt eget fel ,-)

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera.