tisdag, oktober 30, 2012

Tur att det finns . . .

. . radio, när man går hemma och rehabiliterar sig. Läste en undersökning för en tid sedan som fastslog att radiolyssnarna är en tynande skara.

I en enkät i lokaltidningen någon gång i augusti var det flera som sa: "Nej - jag lyssnar aldrig på radio."

Aldrig!??? Men hur går det till?

Nåväl. Jag tycker att det är det bästa mediet på dagtid. P1 förstås. För det mesta i alla fall.

I söndags lyssnade jag på Kaliber. Ett samhällsgranskande program, som denna vecka handlade om gruvdriften i norra Sverige. Och jag blir helt beklämd. Gruvdrift med starka drag av rovdrift.

Sverige har tydligen världens  mest liberala (Läs: mest släpphänta och mähäiga) lagstiftning på området. Här bjuder vi in utländska så kallade investerare att hämta våra råvaror utan att ge oss ersättning.
 - Den bästa ersättningen är jobben, säger Reinfeldt, som envist hävdar den så kallade "arbetslinjen" i alla lägen.
De kommuner som välsignas får stå för att bygga husrum och övrig samhällsservice. Skatterna på lönen betalar jobbarna i sina hemkommuner, som oftast inte är desamma som gruvkommunerna.

Men visst får vi ersättning.
En halv promille av malminkomsterna.
En hel halv tusendel!!!

Så storsint är lagstiftningen gentemot oss invånare. I fjol blev det 350000 kronor att dela på för sveriges invånare. Det blir hela 3,8 öre per svensk. Till vård, skola och omsorg.

I Australien får gruvföretagen minsann plikta med 30% av vinsten på gruvorna. Inte undra på att de flyr till Sverige.

Vår lag på området kom någon gång på 90-talet. Det var gråbetongföralltidgjutna sossar som drev igenom den.

Dags att riva upp. Ändra!
Nu!

*****

4 kommentarer:

Leif sa...

De för ägarna mest lönsamma gruvorna att tala om finns väl uppe i norrbotten? Är länsnamnet tabubelagt att nämna i svensk media för att inte i onödan reta upp folket, de plundrade norrbottningarna?

Leif sa...

Glömde nämna att på söndagarna skickar Sveriges Radio P1 Filosofiska rummet med ett nytt tema varje sändning. Det brukar jag ladda ned och lyssna på i mobilen.

Sveriges Radio har flera bra program.

Turtlan sa...

Då tillhör jag den tynande skaran som består av radiolyssnare.
TV klarar jag mig utan men inte radio!

God bättring!

Bert Bodin sa...

Turtlan: Radio är bra! Stimulerar fantasin.