onsdag, oktober 03, 2012

Strövtåg i Kroatien III

Brunbjörn lär finnas även i den Kroatiska "vildmarken". I alla fall i Plitvice, den nationalpark vi besökte under vårt besök där. Ingen björn syntes dock.

Men i övrigt såg jag inte mycket till djurliv på mina promenader. Fjärilar fladdrade förstås omkring. Och det var arter som jag även ser hemma. Amiral, Sorgmantel, och andra kända märken.

Några andra djur råkade jag på trots allt. Till exempel ...


.. en ödla,
      eller egenligen massor av ödlor. På vissa stigar pilade de omkring framför fötterna minst var femte meter.  En snygg ...

.. syrsa hittade jag också.

Liksom en stilig ...

skarv.

Och hemma på hotellet hade vi ett litet husdjur. Den här lilla tvåmillimetersmyran bodde tydligen i vårt badrum, och syntes dagligen på vår fothandduk, trots att städerskan lade in en ny varje dag.



*****

5 kommentarer:

Knapsu sa...

Jäklar vilken fin syrsa! Bonuspoäng får du för bilden på myran. :-)

Bert Bodin sa...

Knapsu: Jovisst - Stor fotokonst där. Myran alltså! ;-)

Mian sa...

Vilken fräsig syrsa!

Bert Bodin sa...

Mian: Jo - Å du må tro att den var svårfångad i det svajande "gräset".

V sa...

Såg också många små ödlor när jag var i Makarska, hade även några myror i lägenheten men dom störde inte oss, dock fanns det myrdosor så jag tror dom hamnade där dom små liven ...