torsdag, januari 16, 2014

Besvikelse ...

.. är väl det minsta jag känner, när jag i dagens Rapport hör hur visionslöst, krokryggat och mähäigt som svenska landsting och kommuner köper in mat.

Varannan potatis importeras från utlandet. Bara fyra av hundra äpplen har mognat i Sverige (Men där får vi nog ta till oss kritik lite till hens. Utländska äpplen störskyltas ofta.) Bara 16% av alla morötter som serveras på äldreboenden och i skolmatsalar är svenska.

Samtidigt går lantbrukare på knäna, om de överhuvudtaget går. Marker växer igen. Bygder töms.

Borde vi inte skämmas?


*****
Läs mer!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,



12 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, vi ska alla skämmas. För att vi valde de politiker som bestämmer, för att vi inte protesterar mer än vad vi gör, för att... Men de som verkligen ska skämmas är arkitekterna bakom bestämmelsen att upphandlingen av mat för barn och gamla ska "konkurrensutsättas".
Klart som f-n at den billigaste leverantören får kontrakten när kommuner och landsting ska drivas som vinstgivande företag!
I den andan har man också satt upp priset på en lunch - för personal - i vår stojiga skolmatsal till 80SEK... Gissa hur lätt det är att då köra in till centrum och betala 85SEK för en lunch då man inte behöver vara matvakt?

Bert Bodin sa...

nyatider: Men jag tror mig ha hört att reglerna för upphandling ska justeras, så att man kan lägga in andra villkor, t.ex. närproducerat, ekologiskt etc. Det vore ju i så fall ett framsteg.

Sedan såg jag ett vettigt inlägg av Naturskyddsföreningen idag. Istället för att affären ska sätta en skylt med ordet "ekologiskt" på hyllan med naturliga varor, borde man sätta skyltar på allt annat. "Besprutade varor". Typ. Den handlaren skulle jag vilja se.

Marianne sa...

Det är inte klokt! Jag är så trött på Företaget Sverige, när ska det bli ett land igen, för invånare? Jag vill inte vara ett bokslut längre.

Bert Bodin sa...

Marianne: Bra uttryckt!

V sa...

Det är en klart oroande utveckling, folk köper hem och tillagar (ursäkta uttrycket) skitmat .. men det är klart ska man hinna springa fortast och ha all ny teknik och tv-apparater så stora att man får nackspärr av att titta så inte f-n har man råd att lägga på 10-15 kr för ex. fläskkarré från Norrbotten - nej, det är den danska penicillinfyllda, plågade grisen dom stoppar ner i vagnen.

Stupid-stupid-stupid!

Jag blir så trött ...

Guy sa...

Problemet bottnar i att vi är medlemmar i EU och måste följa en lag som heter LOU, Lagen om offentlig upphandling.
Läs om inköp av närproducerat:
http://www.msr.se/sv/Uppdrag/Livsmedel/Upphandla-livsmedel/Upphandlingsprocessen/LOU---sa-funkar-det/Narproducerat-och-LOU/

Anki Sandström sa...

Jag hoppas mänskligheten går under. Vi förtjänar inget annat.

Elisabet. sa...

Ja, vi borde skämmas!
Och jag håller verkligen med dig när det gäller skyltningen av frukt och grönsaker. Så skulle jag vilja ha det också. Som kassörska märker jag ändå - trots den uråldriga skyltningen - att ekologiskt blir allt mer efterfrågat och inhandlat. Särskilt bananer.

Rexxie sa...

Sant, men det är ändringar på gång:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5756528

Bert Bodin sa...

Det är bara ett mysterium att det inte skett förr. Protesterna borde ha varit öronbedövande redan från början.

Bert Bodin sa...

Elisabet: Här är det ekologiskt så långt möjligt som gäller. Liksom närproducerat och helst både ock. Det är inte särskilt mycket dyrare.

Bert Bodin sa...

Anki Sandström: Världen skulle otvivelaktigt må bättre av det.