lördag, januari 18, 2014

Nog är det väl ...

.. märkligt att det var bättre förr? Det brukar ju annars stoiskt förnekas av de flesta. Så fort jag råkat skriva något sådant, har kommentarerna pekpinneaktigt dykt upp.
 - Så är det inte, Bert.

Men när jag idag hör att tågtrafiken i länet är inställd på grund av kylan, så undrar jag hur det står till med samhällsberedskapen. Visst - Vi har kallt. Här vid kusten är det cirka -20. I inlandet närmar det sig 28-30 på sina håll och i Kiruna lär det vara -25.

Det är väl för sjutton inget att fjamsa över. I norra Finland, som brukar ha betydligt kallare än vi är det aldrig problem med tågen. Aldrig har jag upplevt att det var så här hos oss för 40 - 30 - 20 -10 år sedan. Det verkar vara ett nytt påfund, att vi trots klimatförändring mot varmare omgivningar sänker ambitionsnivåerna. Här borde ju hellre förutsättningarna för en fungerande tågtrafik bli bara bättre och bättre.

Men nix!

Att saker och ting går som tåget, får vi också omvärdera.

Det uttrycket var också bättre förr.

*****

3 kommentarer:

Jan S sa...

Var det något som fungerade förr när vädret var som sämst, snöväder eller kyla, så var det tågen.
Idag är tågen det första som ställs in så fort det kommer lite kyla eller snö.
Ständiga förseningar, urspårningar och andra tillbud, gör ju att folk knappt vågar ta tåget om man måste komma fram i tid.
Vår järnväg är i fritt fall. För att inte tala om vägnätet.
E10 är en stor skandal. Hade den legat närmare Stockholm hade den varit 4-filig.
Det är dags för våra politiker att höja blicken och inse att Sverige är mer än Stockholm.

Anonym sa...

Just det. Tänkte på det idag när jag läste i tidningen att tågen i Norrbotten är inställda över helgen och skulle inte ersättas med buss.
Nog är det väl skandal att de köpt in såna skittåg att de inte går om det är minusgrader. I alla fall inte fler än 15. I min ungdom hörde jag aldrig talas om att tågen var inställda. Åkte upp i mitten av januari ett år. Det var nog närmare -40 grader, men tåg och bussar gick. Att sen bussen frös under färden är en annan sak - som tur var i närheten av hus så chauffören kunde gå in och ringa efter en annan buss och passagerarna kunde gå in och bli bjudna på kaffe.
Men att ställa in var det aldrig tal om.
(Troligen hade samhället tjänat på att lägga på några tusenlappar på tåginköpet och köpa från ett företag som kan bygga tåg som klarar minusgrader.)

Kattvakt sa...

- Stämmer det att "avpolletterade" Tågkompaniet var så förutseende att de på sin tid hade en oljekamin i restaurangvagnen utifall de skulle bli ståendes någonstans längs de djupfrysta spåren? Vilket tyder på en viss pragmatisk framförhållning, idag icke önskvärt för det kan rikta eventuella blickar och protester mot Trafikverket. En av lobbyisternas målgrupper när det gäller frågor om tåg.