måndag, januari 13, 2014

Eftertankens kranka blekhet

Sisådärja! Nu kom en av mina idéer ut i luften igen. Från fp!!! Major Björklund har minsann börjat tänka efter och ångrar nu att han var med och tog bort värnplikten för att göra vårt försvar till ett proffsföretag.

Skändligen misslyckat. Det har inte alls gått som det var tänkt. Svårt att rekrytera personal och väldigt kostsamt. Tänkt var att det skulle vara slimmat till max bara för att användas i insatser utomlands. Men se; det kunde man väl räkna ut med rumpan att det inte skulle räcka till för att i en kris få fram särskilt många soldater. Själv har jag funderat på detta i omgångar sedan 2010.

Märkligt att högutbildat folk inte inser sådant.

Så nu har funderingarna börjat formas igen. Sossarna verkar också lite småintresserade.

Och tänk - Jag tycker det är bra. Dagens unga kan behöva en duvning i umgänge med andra än de man själv väljer.



*****

8 kommentarer:

Marianne sa...

Satt precis här och funderade på de där privatiseringarna efter att ha läst om dagis och förskolor och after school activities i USA. Det jag läste om lät som en absolut toppentillvaro för barn. Och tänkte att det är väl allt det där bra som politikerna här hemma strävar efter. Men det blir ju bara PANNKAKA av skolor och militärer och apotek och jag vet inte allt.

Jag tror som du, tror det var nyttigt med lumpen, speciellt för bortskämda killar som aldrig har behövt lyfta ett finger hemma hos mamma. Nu är jag nog fördomsfull, men det har väl med åldern att göra, min bild av unga grabbar. :-)

Knapsu sa...

Inser och inser, regeringen tyckte det var viktigare att få leka krig i Aghanistan bl.a med de stora pojkarna (USA) och visa sig duktiga för dem än att ha ett försvar som försvarar fosterlandet.

Bert Bodin sa...

Marianne: Då är vi överens.

Bert Bodin sa...

Knapsu: Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Knapsu sa...

Jag tycker nog att vi kan utesluta det här med att stödja USA:s härjningar i Afghanistan och Mellanöstern och istället satsa våra resurser på att ha ett försvar som vi hade förr. Med värnplikt.

Bert Bodin sa...

Knapsu: Jag tänkte mig mer humanitära insatser i orosområden.

Knapsu sa...

Pengarna räcker ju uppenbarligen inte till till både det det ena och det andra.

Knapsu sa...

Missade ditt svar,vi skrev nog samtidigt.
Min andra kommentar skulle ha hängt ihop med min första.
Och jag är överens med dig om humanitära insatser.