fredag, november 27, 2015

Det räcker väl nu

Ska vi nu "fira" ännu en svart fredag?

Vad jag ogillar dessa amerikapåhitt som vi svenskar så snabbt anammar. I en tid som mest av allt skulle behöva eftertanke, frid och framtidsfunderingar, så väljer vi istället att konsumera, konsumera och konsumera. Det måste gå att få en generell psykisk diagnos på detta tillstånd, som drabbar oss gång på gång på gång.

Förresten ... Föregångarna verkar redan ha ledsnat.

Kanske något att ta efter, i USA:s främsta lydstat!??
(Källa: NSD och TT.)















*****

7 kommentarer:

Gabrielle sa...

Ja, usch vad jag tycker det där är fånigt! Jag har sett det där "Black friday" nu i flera annonser senaste dagarna men jag fattade inte vad dom menade. Googlade och såg att det är fredag efter Thanksgiving.
Vi ska ju vara "little USA" här tydligen. Visst är det dumt. Såg nån artikel häromdan att nån föreslog att vi skulle börja fira Thanksgiving också. Fjomp! Det är ju ändå till åminnelse av nåt som hände over there för länge sen.

Bert Bodin sa...

Såg också det där med Thanksgiving.
Vi kanske skulle införa andra amerikanska små traditioner också. Dödsstraff, till exempel. Eller vapenlagarna. Det är väl bara att vi anammar den amerikanska konstitutionen också.
WE LÖÖÖÖV IT!

Turtlan sa...

Då ska jag förvarna dig att inte gå in på kapp Ahl numera!
De har stylat om alla affärer och numera är varenda skylt eller dylikt på engelska! Provrum heter Fitting room. På skyltar och planscher är det enbart engelsk text även om det bara ska stå två för tre ungefär.

Det ser smått komiskt ut. Men mest töntigt.

Bert Bodin sa...

Den kedjan har jag skrivit om förr. Redan 2009 upptäckte jag detta.

Per-Anders sa...

Håller med. Dessutom skickar uttrycket Black Friday signaler att det är något negativt, typ ett attentat eller dyl.

Bert Bodin sa...

Precis. Trist namn på onödig företeelse.

Bert Bodin sa...

Precis. Trist namn på onödig företeelse.