onsdag, november 11, 2015

Liten hyresgäst

Den här lilla vackra fjärilen har hållit oss sällskap ett par dagar. Synts till på flygtur ibland och stillasittande ibland. I sovrummet, köket, vardagsrummet och hallen.

Inte ens en centimeter från för till akter
Naturligtvis ville jag veta vad det var för typ. Man vill ju gärna veta vem man bor med. Besked kom ganska snart efter utlägg på FB-gruppen "Vilken insekt".

Det är ett indiskt mjölmott. Bor bara inomhus i Sverige. Hm!

Hyresgäst eller ohyra. Ja - Det beror på. Det blir till att titta lite extra i mjöl-, gryn-, och pastapåsar. Är det bara en, så är det ingen fara. Blir de fler ....... Aj, aj.

Men jag är lugn. Får väl tala den tillrätta.

Eller slå ihjäl den.

*****
Uppdatering: Den mötte döden med stort mod. Kom flygande rakt emot mig när jag satt och fikade. Jag klappade den på axeln, och det blev tydligen för mycket.

Inga kommentarer: