lördag, november 14, 2015

Tomt

Ja, inte vet jag hur man ska kunna hålla humöret uppe en dag som denna. Återigen har vi drabbats av meningslöst terrorvåld.

Jag blir bara så fruktansvärt arg och frustrerad.

Men jag får väl försöka glädjas åt att solen visar sig lite, lite, lite, för första gången på tio dagar, tror jag.

Och jag tänker definitivt inte "be för Paris", som uppmaningarna nu lyder på sociala medier. Varför uppmuntra det, som egentligen är grunden för det som sker: Religion.

Irrläror behöver vi definitivt inte mer av.



*****

10 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Jag håller med. Om man inte ber annars, så varför göra det nu?

Babsan sa...

Håller med till fullo

Anonym sa...

Bönar och ber gör inte jag heller.
Det sorgligaste är att jag inte är förvånad. Känslan av förvåning skulle jag velat ha kvar.
Överallt ställs frågan "vad är det som händer med världen?"
Jag har en annan fråga "vad gör vi åt det som händer i världen?"
/bettankax

Monica sa...

Jag skulle vilja säga: vad gör vi åt mäns hat? Har efter många diskussioner och även försvarstal av folk som inte hört originalet i sändning om/av denne mycket omtalade personlighet som funnits i TV, radio m.m. när han spyr ut sitt oerhörda hat, K Svensson, lyssnat och rekommenderar att lyssna på den oklippta versionen, det är något så fullständigt skrämmande. En man född i Göteborg, uppväxt i Borås, gift med en kvinna. Vad kommer detta oförbehållsamma hat ifrån? Och han har inte drabbats av krig och död, nej, bara en recension som var övervägande positiv men en mening lite skämtsam.

Det skylls på alkoholen, då är allt tillåtet eller? Att mörda, våldta och stympa? Och han var nykter absolut, däremot kanske intagit något fast, det vet vi inte, det jag vet är att de andra männen uppmuntrade honom med wow, wow, mera, mera. Alla utom en man i studion som försökte hejda lite. Något så oerhört skrämmande att lyssna på och inte är han religiös heller vad jag vet. Har aldrig hört en muslim tala på detta sätt.

Tredje året i Hjo sa...

Barbarerna intar Paris.

Elisabet. sa...

Jag tillhör dem som sa "vad är det som händer med världen?"
Blev jag förvånad?
Nej, men ändå.
Det är väl bara en tidsfråga innan det smäller på allvar hos oss också.
Och jag håller med Monica .., vad är det med män och den här vanvettiga ilskan och allt hat som väller upp? Och andra män som inte säger emot ( i just Klinganfallet).

Bert Bodin sa...

Tack alla för kommentarer. Låter dem stå utan kommentar från mig denna gång. Tyvärr har "Klinganfallet" gått mig helt förbi. Har bara hört att det varit rabalder. Har nog mest trott att det varit något kvällspresstjafs.

Bert Bodin sa...

... och undrar precis som ni: Varifrån kommer mäns aggressivitet? Ett enkelt svar är svårt att ge. Men avtrubbningen har pågått ett antal decennier. Och den pågår hela tiden.

Per-Anders sa...

Underfundig teckning i ditt följande inlägg. Själv är jag inte religiös men jag vet inte om jag vill skylla allt på religionerna. Problemet tror jag mer ligger hos de (många gånger självutnämnda) ledare som använder religionen som förevändning för att få med sig fattiga och lågutbildade i sina destruktiva strategier.

Bert Bodin sa...

Din kommentar är lite av en paradox. Du säger att "ledare använder religionen som förevändning".
Jag säger: "... som egentligen är grunden för det som sker: Religion."

Så .......?