tisdag, november 03, 2015

Har du ett B-skåp

En klocka i badrummet hade stannat. Lätt fixat tänkte jag. Jag byter bara batteri. Det finns sådana hemma. Det är jag säker på. Jag vet att det är samma sorts batteri som i mitt armbandsur.

Men var har jag dem?

Söker i lådorna i skrivbordet, där jag har lite annat tekniskt. Ingen framgång.
 - Typiskt, tänker jag. Då är de väl slut. Men så slår det mig.
 - B-skåpet, säger jag för mig själv. Där finns det säkert batterier.

Vi har ett B-skåp. Det heter så sedan vi flyttade in här i lägenheten. Där till höger om kylen. Ett smalt, högt skåp. På lägenhetens planritning benämnt B. Varför vet jag inte, men det har fått heta så i alla tider.

Där till höger om kylen finns det. Det välsignade B-skåpet.
Här finns det mesta av livets nödtorft. Inte i någon speciell ordning. Snarare tvärtom. En enda röra. Men här finns fynd. Verkliga fynd.

Högst upp finns spritförrådet. Fin whisky inköpt direkt på destilleriet i Skottland i maj. Flera sorter. Där finns två sorters cognac, en Limoncello samt någon mysko snapssort, som vi köpte på Cypern. Nä - En expedit hävdade att det inte är Raki, eller någon sorts Ouzo. Vi har inte vågat oss på att öppna den än.

Under spriten finns receptsamlingarna, som får dela bostad med strykjärnet. Och Längre ner finns lite fina viner. De där man sparar till ett högtidligt (Nåja - Det finns många högtider.) tillfälle. Och under dem finns platspåsar, som döljer en stor bunt med hushållets alla bruksanvisningar, som arkiveras där.

Mellan de två senast nämnda nivåerna finns "fyndlådan". Snören, etiketter, sybehörslåda, klister, tandborstshuvuden, kökshanddukar, vetekudde, noppborttagare, tändstickor, ficklampa, reflexer, pappersnäsdukar, tomma plåtaskar, tejp, bordspaljetter, engångsglas för champagne, pappersnäsdukar med julmotiv, smyckelåda (tom) från Georg Jensen ...   Och, ta mig tusan, batterier av i stort sett alla sorter. Även de jag sökte. Tre stycken.
 - Jag visste det, jag visste det!
Triumfen fanns där, tills jag öppnade klockan.
 - Javisst ja. Här ska det ju vara en minimal knappcell. Hm! Humöret ner.

Jag tog ut det gamla batteriet. Råkade därvid ha sönder den lilla hållaren. Skit också!

Och så fick klockan gå till de sälla jaktmarkerna. Till urtiden, kanske. Eller var nu gamla klockor tillbringar sin tid efter döden.

B-skåpet fick skämmas lite just den här gången. Inga miniknappceller i lager.

Vad har du i ditt?

*****

7 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Nix, här har vi inget B-skåp, vilket jag tycker är en brist.
i vår gamla lägenhet hade vi dock "Allmänna lådan" Där det fanns allt möjligt, som man behöver då och då, men inte kan hitta nån riktigt bra plats för. Lite som ditt B-skåp då.
Batterier förvarar vi i kylen tillsammans med mannens limsamling.

Gertrud sa...

"Hoppets låda" finns nog i varje hem - hos mig kan jag räkna till tre dylika.

Bert Bodin sa...

Jaaa - Nu hajar jag. B som i brist. Bristskåpet! Så fort man har brist på något går man till bristskåpet. Oftast finns det man behöver där.

Bert Bodin sa...

H-lådan, alltså. Ja, jag förmodar att varje hushåll har någon form av B-skåp. Eller kanske tre. ;-)

Elisabet. sa...

Eller så har man en allmän röra ....

Bert Bodin sa...

Hela hemmet - ett B-skåp.

Ruta Ett sa...

Däremot har jag en hel del G-lådor! G - som i garn!