onsdag, september 04, 2019

En runda ...

Södra hamnpromenaden.
(Bilden oskarp, men det struntar jag i.)
.. runt innerstan på det jag kallar silhuettleden. Den fina promenadsträcka som går längs centrumhalvöns stränder. Det blir närmare 6 kilometer.

Idag i strålande sol och frisk höstluft. Vindstilla. Blanka fjärdar. Ännu inga höstfärger att tala om, förutom att rönnbären lyser röda.

 Jag ser folk som, liksom jag, promenerar, eller är ute med hunden. En man står och fiskar abborre vid en av de stenigare stränderna. Någon sitter och solar.

När jag kommer runt på norra hamnsidan, ser jag plötsligt en dam komma från teaterhuset i morgonrock, som hon lägger ifrån sig på kajkanten och klättrar ner i vattnet för en simtur. Det är en av våra mera kända skådespelerskor, hon som sjunger så gudomligt bra, att jag alltid undrat varför hon inte är mera känd. Det ser kallt ut. Hennes kolleger står uppe på den övre balustraden och hejar på henne.

Så går det till här i stan.

Detta måste vara stans största rönn.
*****

Inga kommentarer: