söndag, september 29, 2019

Oaktuellt aktuellt

Så har manlig omskärelse hamnat i hetluften igen. Trodde det var förpassat till glömskans träsk. Men så är inte fallet.

Nu har det tagits upp på Centerns stämma. Ska det förbjudas, eller inte.

Jag har noll förståelse för religiösa yttringar som för det första inte har något somhelst berättigande. Särskilt inte när det innebär kirurgiska ingrepp. Helt huvudlöst enligt mig.

Men frågan dyker upp då och då. Måste ens religiösa drift manifesteras fysiskt. Vad är det för gud, som missat den lilla detaljen i skapelsen?
 - Jösses [Fast det sa han nog inte för Jesus var ju inte född. (Min anm.)]. Jag glömde ta bort den där hudfliken runt ollonet. Nåja. Det får de fixa själva. För bort ska den.

Själv skrev jag om det 2007. Trodde utvecklingen gått framåt.


*****

18 kommentarer:

Elisabet. sa...

Men är det enbart av religiösa skäl som förhuden tas bort? Det måste jag kolla upp.

Elisabet. sa...

Ps. Har lite bråttom, ska till frisörskan, men tittade in som hastigast på Wikipedia. Jag måste säga att en omskuren penis ser betydligt trevligare ut ,-) Ds.

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Jag tror inte det görs av kosmetiska skäl.

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Nej. Precis som man tar bort sjukliga förändringar kan man ju även operera penis OM BEHOV FINNS.

Men något annat än svammel är det nog oftast inte.

Gabrielle sa...

Om förbud mot omskärelse av småbarn/unga pojkar införs och leder till 1) att det sker i det fördolda och därmed ger större hälsorisker och barn skadas kanske för livet, 2) att judar och muslimer anser sig inte kunna bo i Sverige, 3) att grupperna "mobbas" alltmer av andra...då tycker jag man ska besinna sig och välja andra vägar. Upplysning, information för att få till en attitydförändring vore bättre. Även om jag inser att det är svårt när det handlar om religiösa sedvänjor. Bäst vore om man kunde få det hela till att långsamt glida över till acceptans hos judiska och muslimska föräldrar av att låta pojken bli man innan omskärelse blir på tal alls. Och då får han bestämma själv. Men visst, säkert är det svårt. Religionen är orsak till mycket som är ont och dåligt i världen.

Bert Bodin sa...

@Gabrielle RW

Helt rätt!

Vad jag vänder mig mot är att jag aldrig har fått någon annan förklaring till den där sedvänjan än att den just är religiös. Så mycket tokigt som sätter sig i folks hjärnor, så fort de bekänner sig till en kyrka. Något måste det bero på. Jag vet inte vad, annat än att de helst vill stanna utvecklingen på medeltidsnivå. Eller nå't.

Och att ens tro måste manifesteras i alla lägen, tyder på att tron förmodligen sitter rätt grunt.

Rexxie sa...

Omskärelse, täckt huvud och förbud mot vissa födoämnen är nog från början egentligen hygienregler som man bestämt sig för att sprida via den enda effektiva kommunikationskanalen man hade då.

- Åhhh, vad våra fruar är oattraktiva med sandigt och smutsigt hår!
- Min fru använder en sjal och hon blir aldrig smutsig.
- Men... hur ska vi få alla kvinnor att göra så?
- Jamen, vi bakar in det som en regel och så får våra imamer sprida det.

- Åhhh, nu är det massor med folk som har ätit dåliga skaldjur igen!
- Jamen, vi bakar in det som en regel att man inte får äta skaldjur och så får våra rabbiner sprida det.

- Åhhh, vad det luktar illa om gossarna!
- De som är omskurna luktar inte och kan hålla sig rena!
- Jamen, vi bakar in omskärelse som en regel och så får imamerna sprida det!

Att vi inte har det i kristendomen beror egentligen inte på att våran religion inte är så mycket bättre, utan det beror helt enkelt på att vi har tämligen rik tillgång på vatten och kan tvätta oss mer frekvent, vi har ett lite svalare klimat där exvis griskött inte blir dåligt lika fort som i mellanöstern osv och därmed har det inte funnits något behov av det.

Bert Bodin sa...

@Rexxie

Tack för de synpunkterna. Det härstammar alltså från medeltida sedvänjor. Förmodligen hade vi ungefär samma förhållanden åtminstone hela 1700-talet och 1800-talet.

Annika B sa...

Jag tror inte rekommendationer och lite milt prat över fika räcker. Man kan flytta omskärelsen till myndighetsålder, när pojken/mannen kan bestämma själv, och ha fest då. Mycket få judar skulle flytta från Sverige (tack och lov!) därför att omskärelse förbjuds. Där finns det andra skäl.

Grejen är alltså att detta görs på åtta dagar gamla bebisar. Och operationen är inte ofarlig - samt oftast oerhört smärtsam.

Bert Bodin sa...

@Annika B

Jag tror heller inte att vi skulle få en utflyttning om bestämmelserna striktas. Att man ska få bestämma själv, borde vara en självklarhet. Religion finns inte i generna och kan inte ärvas. Tack och lov.

Cecilia N sa...

Nej Rexxie, att vi inte har omskärning i kristendomen är för att Paulus skrev Galaterbrevet. I inledningen av kapitel 5 argumenterar han att omskärelse är för de som står under lagen, men om man hör till Kristus så står man inte under lagen och ska därför inte låta omskära sig.

Cecilia N sa...

Sen tänker jag på det arbete som finns mot kvinnlig omskärelse. Lutherska kyrkan i Tanzania jobbar hårt för att få bort det och även i andra länder. ACT Svenska kyrkan (som det nya namnet lyder, en gång i tiden fanns Lutherhjälpen), stöder det arbetet. Att kyrkans företrädare är emot omskärelsen ger god legitimitet att släppa traditionen.

En del som inte riktigt kan släppa den gamla sedvänjan blir tipsade av omskärerskan att bara rispa lite ytligt, så att det läker igen.

Kanske att man kan komma fram till någon skonsammare ritual hos muslimer och judar också? Att det ingår en kniv i ritualen, men att man inte använder den. Men det är utanför min kunskap.

Det finns mycket dumheter i religioner, och det finns också mycket som är bra. Man ska inte kasta ut barn med badvatten.

Annika B sa...

Cecilia: Men Jesus sa att han inte kommit för att upphäva lagen utan för att fullkomna den... vilket jag tyckte var otroligt smart sagt, för vad han ville (om man ska tro hans andra yttranden) var ju faktiskt att ändra lagen och humanisera den. Det var "hellensk wit"!

I USA har omskärelse varit väldigt vanlig även utanför religiösa kretsar. Inte utan protester - när Mark Levengood gjorde TV-program från USA (håll i er nu), besökte han "Förhudsklubben". Där satt nakna karlar och umgicks och visade sagda kroppsdel.

Cecilia N sa...

Jo, det sade han.
Men då var det mer de tio budorden han menade och inte tredje mosebok och liknande.

Församlingen i Galatien var en "hednaförsamling", alltså inte av judisk härkomst. Så Paulus menade att de behövde inte bli judiska för att bli kristna. Det hänger inte på lagen utan på tron att man är kristen.

Jesus predikade för judar och det han menade var "Skärp er. Ni är inte Guds barn bara av härkomst. Ni behöver uppföra er så också. Gud kan göra Abrahams barn av stenar om han vill och det skulle räcka med att bara hänvisa till härkomsten och inte leva som någon som ärar Gud." Typ fjärde budordet.

Bert Bodin sa...

Stort tack för alla insiktsfulla kommentarer.

Annika B sa...

Cecilia - vet vi vad han menade med att fullkomna lagen...?


(Sorry för ännu en kommentar, Bert!)

Bert Bodin sa...

@Annika B

Ingen fara. Jag menade bara det jag skrev. Inte stänga debatten.

Cecilia N sa...

Jag vet inte vad "hellensk wit" är.

Det känns bekant att hans skulle ha sagt "fullkomna lagen", men enligt bibeln.se:s sökmotor så säger han "uppfylla" (fullborda i 1917 års översättning).
Och det säger han i 5 kapitlet i Matteusevangeliet. Det är början av Bergspredikan.
Han ville att man inte bara i någon byråkratisk mening skulle följa lagen, utan att man skulle se kärleken bakom lagen och vilja följa den för att det finns kärlek i den. Det var det han menade att de skriftlärda och fariseerna missade. De var så inne på att följa lagen noga - för sin egen salighets skull, att de missade att den var till för att ge vidare Guds kärlek till oss alla.

"Du ska inte dräpa" utvidgade han till att "bli inte ens arg på, och blir du det så ansträng dig att bli sams".

"Inte begå äktenskapsbrott" handlar inte om huruvida "den är inne" eller inte utan om att alls se åt någon annan.

"Älska din nästa", det vill säga någon som hör till din familj eller grupp; det kan vem som helst göra. Jesus utmanar oss att även älska sådana som är fiender.
Man kan bli så arg på någon som gjort ett fruktansvärt brott att man känner att "sätt den på unket vatten och mögligt bröd i en fuktig källarhåla och kasta bort nyckeln". Men Jesus säger "nej, human kriminalvård ska ni ha". (min tolkning, och jag menar att det här är ett bud som ligger till grund för vår kriminalvård) Även om han kan bli lika upprörd och tycka att en kvarnsten runt halsen och ner i havet vore det rätta.

Det viktiga är att se med kärlek på varandra. Gud älskar oss alla, även om vi har svårt att älska varandra. Men med idén att "den här personen är älskad" i medvetandet gör att jag kan förmå mig att försöka öppna mig för kärlek till den här personen jag också. Det är grunden.