måndag, september 02, 2019

Inte finns det väl ...

.. något att berätta idag, va? Strilande regn. I stan. Har knappt varit utanför dörren. Jo, en sväng på apoteket och på Clas Ohlson. Köpte värmeljus och inköpslisteblock.
 - Gubbmedlem, frågade den unge kassören.
 - Jo, sa jag. Men sa du "gubbmedlem"?
 - Nä, sa han. Klubbmedlem.
 - Ja, ja - vilket som, sa jag.
Vi skrattade.

Sedan gick jag de 200 meterna hem till en kopp kaffe med blåbärsbulle och fortsatte med DN:s söndagskryss, som den här veckan var en ovanligt svår nöt. Jösses vilka kringelikrokledtrådar. Man får tänka minst elva gånger innan man förstår vad som menas. "Försmå för små". (???) Till slut slog jag till med "BLÄ". Vi får se om det håller. Ibland råkar ett ord bli till automatiskt i och med korsande ord och då händer det att man ändå inte förstår lösningen. Nu funderar jag på ledordet "prepareringsarbeten". Börjar på ä och är tio bokstäver. Slutar på ..nden. Några förslag?

Ja, det var väl det. Förutom tvätten, förstås.

Jo - ute regnar det. VMA-signal och Hemglass tutar.


*****

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Är du säker på att det börjar på Ä ? "B" känns som en mer passande begynnelsebokstav...

Bert Bodin sa...

@Rexxie

Jo. Det var det där Ä:et från "BLÄ", som ställde till det. Men blä blev VAB, vilket jag inte kan förstå. Och b:et blev början på "bearbetning".

Inte lätt!

Anonym sa...

Försmå arbetet för att ta hand om sina små? ellem

Bert Bodin sa...

@ellem

Jag är lika frågande som du.