onsdag, september 18, 2019

Om en dröm

En något störd och mycket plikttrogen lantbrevbärare, har jag fått följa ikväll. Socialt handikappad skulle jag kalla honom.

Brevbäraren som byggde ett palats. Så heter filmen av Nils Tavernier. Lågmäld, vacker och sevärd. Lite störd blev väl jag av huvudrollens bångstyriga sätt. Han måste ha haft någon diagnos, gränsande till autism.
Södra Frankrike 1879. Ferdinand Cheval är en tystlåten lantbrevbärare som få ens lägger märke till. Under sina milslånga rundor dagdrömmer han om en värld full av sköna landskap och byggnader som han bara sett på vykorten som han delar ut. Under en av rundorna möter han änkan Philomène och när han får dottern Alice med henne vet han med ens vad han ska göra av sitt enkla liv. Han ska bygga ett stort palats åt henne. Alldeles själv.
 Det är när jag läser sluttexterna som jag förstår att den här filmen bygger på verklighet. Ferdinand Cheval har funnits. Och det palats han bygger finns också att beskåda i Hauterives som ligger i sydöstra Frankrike.

Annorlunda film om en annorlunda man. Publiken var andlöst tyst.

*****

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Å, låter som en intressant film!! Nästa vecka kör filmklubbarna igång ., hoppas att det blir bra!

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Jag kan väl tycka att den ibland gjorde lite konstiga "hopp" i handlingen. Men i det stora hela var den bra.