För första gången, är jag överens med KD!!! Det känns nästan skrämmande.
Det gäller utbyggnad av snabbtågsbanor i södra Sverige. Med ett skraltigt järnvägsnät, och med ett uttalat mål om att vi ska vara fossilfria i framtiden, tycker jag att vi också ska lugna ner oss lite. Varför så bråttom?
Det tar några timmar med nuvarande trafik, att åka från Stockholm till Göteborg. En stunds stilla eftertanke, lite meditation, en god måltid i restaurangvagnen. Det vore väl något. Varför ska vi satsa en massa slantar på att det bara ska ta 1½ timme? Är det för att vi ska stressa lite mer.
Nej - rusta järnvägsnätet istället för de där miljarderna (230 stycken, sägs det) över hela landet, så att vi alla får en standard som duger.
Här uppe i norr väntar vi på Norrbotniabanan sedan några decennium. Den får aldrig komma till skott. Det kommer heller inte att bli någon snabbtågsbana, och skulle man resonera som man gör i sydsverige, så vore det väl mer på sin plats här, där vi har avstånd att överbrygga.
Heja KD! (Usch! Det svider.)
*****
Jag håller med dig i allt - nästan... Den goda måltiden i restaurangvagnen är nog ett minne blott - om inte underverk inträffat sedan jag slutade jobba. Åkte väldigt ofta tåg Sthlm-Gbg, och när man hungrig efter en arbetsdag hoppade på tåget hem fick man köa för att köpa en matlåda och sedan köa till mikron för att värma den. Sedan vingla tillbaka till sin plats. Dessutom var flera rätter på den rätt proffsiga matsedeln redan ”slut” fast tåget utgick fr Gbg. Men på centralen i Gbg finns flera ställen m goda sallader o mackor, så med inköpt matsäck blev det oftast en rätt behaglig resa.
SvaraRaderaJa tyvärr här också. Stora byggen för att spara 10 min här och 5 min där är inte det viktiga. Det viktiga att tågen går och går utan problem. Sen att det är smidiga förbindelser för många orter och inte enbart Göteborg Stockholm.
SvaraRaderaHär hoppas vi på en utbyggnad mellan Stockholm och Oslo. En sträcka som många flyger.
Men vi kan ju tycka så här utan att säga att kd också gör det!!!
@Thalassa
SvaraRaderaMen kanske blir det högre standard på restaurangvagnarna om fler börjar åka tåg.
@Turtlan
SvaraRaderaRätt tänkt.
Alla skulle må bättre av ett långsammare tempo.
Bra räls och älgstängsel och bekväma tåg som går och kommer i rättan tid under elledningar som aldrig rivs ner är det vi önskar och förväntar oss. Många gånger fungerar det utmärkt. Men underhållspersonal måste få bli många och kunna arbeta under säkra förhållanden.
SvaraRaderaJa, det hoppas jag på för klimatet och för nuvarande resenärers skull. Redan före flygskammens tillkomst var vi jättemånga som föredrog tåget på ”överkomliga” sträckor. Komforten på dessa tåg (jag pratar ff a X2000) är helt OK, men det hade många gånger varit trevligt att kunna avsluta en lång arbetsdag, fira en lyckad föreläsning el dyl med en god middag - kanske kunna sitta tillsammans med ev resesällskap. Men det är klart - sittplatser i restaurangvagnen anses väl bli för dyra kvadratmetrar.
SvaraRadera@Cecilia N
SvaraRaderaExakt så. Vi bör också, för klimsyeys skull, kanske börja tänka hållbarhet, istället för att köpa nytt. Kan gälla all konsumtion.