torsdag, oktober 17, 2019

Välfärd

Inte för att Luleå ännu smittats i någon större utsträckning, men de förekommer. Då privatägda. Sparkcyklarna. Och det jag hittills sett av den sortens trafik i t.ex. Stockholm, gör att jag betackar mig.

Idag rapporterar Ekot om att de eldrivna hyrsparkcyklarna inte utgör någon större miljövinst. Det visar en undersökning som gjorts och där man räknar in allt från tillverkning till användning och skrotning av mackapärerna. Hållbarheten är så låg som från sex månader till två år. Batterierna är inga mönsterprodukter.

Sparkcyklarna används framförallt till transporter som annars skulle ha skett med kollektivtrafik, eller som en promenad, visar det sig när 100 personer intervjuas. Båda alternativen är bättre för miljön.

Lägg därtill att alla cyklar ska samlas ihop och laddas då och då. Det betyder transporter med tunga fordon, som också ställer till miljöproblem.

(Sedan ska vi bara inte tala om hur dessa trafikanter i likhet med många cyklister, behärskar elementära trafikregler. Det vill säga inte har en aning!)

Och apropå transporter har även den numera så högt skattade e-handeln visat att den också är en belastning. Folk beställer för glatta livet och får varorna levererade. Kläderna provas och ratas. Skickas tillbaka till säljaren, som skickar den vidare för tvätt - ofta till ett annat land - för att sedan säljas vidare till nästa kund.

Nej - tacka vet jag ett rörligt liv. Kroppsligt rörligt, alltså. Åtminstone för alla som kan. Åk kollektivt där det går, cykla varsamt, shoppa (om det nu behövs) i affären där du kan prova innan du bestämmer dig. Strunta i hissar, rulltrappor/-band där det passar. Öppna dörrar för egen maskin istället för att rycka i snören, eller trycka på knappar. Ät nyttigt.

Mer än varannan svensk är överviktig.

Far väl!

*****
Inslag i Ekot.

Inga kommentarer: