torsdag, januari 14, 2021

Inte blir det ...

.. mycket av sådana här dagar i Covidtider. Särskilt inte när termometerna står på närmare 30 minus. 

Men vi satsar ändå på ett gå ut och äta lunch. Dåligt väder (även om det var vackert idag), vilket många tycker att kyla är, brukar enligt Bodins forskningsinstitut innebära få lunchätare ute på restaurangerna. Därför törs vi. Och vi lockar med oss två vänner också. Och visst visar sig tidigare forskningsrapporter i ämnet vara fullkomligt riktiga. På restaurangen i Kulturens hus som kan ta hundratals gäster, fick idag besök av bara ett tiotal, kanske 15 personer. Lugnt och skönt, men säkert nervöst för ägaren.

Kul ändå att få träffa sina vänner, som vi inte sett sedan före jul. Vi diskuterade Trump. Gissa vilka åsikter vi hade! 
 
Jag fick berätta om den bok jag just läser, Nattavaara som de också hade hört talas om och undrade lite över. 

Dessutom fick jag tillfälle att överlämna min snygga kalender, som dessa två vänner brukar få som julklapp på vår "förejulträff" och som inte blev av denna jul, av kända orsaker. Det blev uppskattat. 

Den utmärkta fiskfärsbiffen var snart uppäten och på vägen ut träffade restaurangchefen oss och tackade för att vi hade kommit. Det kan inte vara lätt med hans jobb i dessa tider. 

Det blev ingen vidare extrapromenad. Vi var helt enkelt inte utrustade för det. Man går ju inte på krogen i täckbyxor, och idag räckte långkalsingarna inte riktigt till under jeansen. Nej - det fick bli direkt hem till en lugn eftermiddag.

Jag fixade DN:s 
torsdagskryss, som har samma svårighetsgrad som tidningens söndagsdito. Rätt knepigt, alltså. Där fanns också en del nötter som jag inte riktigt tyckte var logiska. Att "UTSPELAS" blir "SKE", tycker jag är fel. Hade kunna acceptera "sker". "RÄKNAS IHOP TILL VAL" blir "SILL"??? Jo, jag vet att det finns en art som heter sillval, men ...

Nu blir det Nattavaara en stund.

*****

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, arma restaurangägare som drabbas så ekonomiskt! Och alla andra som får det snålt med pengar, förstås. Själva gynnade vi biografen i Ängelholm. Vi var sex personer - tre par - som satt rejält utspridda i salongen och såg "Spring Uje, spring!" Båda två tyckte så mycket om den.

Anonym sa...

Val = 80 st



Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Det var länge sedan man var på bio. Här har Royal (dvs Folkets bio) stängt tills vidare.

Undrar när de kommer igång igen. Hm!?

Bert Bodin sa...

@ Anonym

Det slog mig senare att val är ett mått. Visserligen gammalt, men någonstans i hjärnan fanns det.