tisdag, januari 19, 2021

"Vad fan får jag för pengarna?"

Rubriken är ett citat,  som för några år sedan skapade rubriker. Det handlar om skattesmitare. I det här fallet en före detta lulebo, som kommit upp sig i företagsvärlden.

Så gott som dagligen hör jag nu hur regeringen delar ut pengar. Miljardbelopp hit och miljardbelopp dit. Jag förmodar att pengarna behövs, dvs att behovet kan styrkas och att de går till rätt ändamål. Nu senast gällde det att företag som kunde stängas skulle få täckning för sina fasta kostnader. 

Miljarder, som sagt. Och varifrån kommer pengarna? Har vi en statskassa som är bottenlös, som man bara kan ösa ur? Det verkar nästan så. Men sanningen är ju att det är skattepengar som vräks ut som hjälp.

Kanske skulle företagare och privatpersoner tänka på det innan man nästa gång klagar på all skatt man ska betala. 
 
Det kostar att få hjälp.

*****

6 kommentarer:

Turtlan sa...

Ja det har jag också funderat på. När kommer baksmällan? Eller finns det en stor reserv eftersom ekonomin har (vad jag tolkat) gått bra ett tag.
Eller flyttar man bara om pengar på något sätt?

Eller så har man i smyg tagit över kassasvalvet från Joakim von Anka 😉 eller så finns det en hemlig guldgruva under riksdagshuset....

Bert Bodin sa...

@ Turtlan

Ja, jag känner mig ofta rent förbluffad när pengarna delas ut via media.

Anonym sa...

Absolut en berättigad fråga!

Bert Bodin sa...

@ Anonym

Och vem är du?

Elisabet. sa...

Instämmer. Det tycks som om resurserna är OÄNDLIGA. Och många är dom som kräver mera. Och fort ska det gå.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Och jag förstår inte hur det ska gå.