söndag, juli 17, 2022

Ukraina, Kina ...

.. och en mängd andra saker har idag avhandlats i en by utanför Luleå. "Ålderskrämpor" av de lite bagatellartade slagen - humoristiska, rentav. Det hann vi också med. 

En god sallad med torkad skinka och fetaost med mera, ingick också i programmet. Liksom bubbel i glasen - ja, för andra. Jag körde.

Presenter blev det också. Och kaffe och tårta ute i lusthuset.  

Det var nämligen så att min lillasyster fyllde 80. (Jag har ju en storasyster också, som blir 82 i höst.) Syskonträff, alltså. Alla tre samlade. Lillasyster och svåger (som förresten blev 80 i juni) bor i Stockholm, men har en ombyggd bagarstuga att disponera vid det gamla föräldrahemmet, som fortfarande bebos av min svågers släkt.

Glatt och trevligt. Vi har roligt när vi ses.

*****

9 kommentarer:

Elisabet. sa...

Låter trivsamt. Och vi är ungefär i samma sits du och jag, vad beträffar var i syskonskaran man befinner sig. Min äldsta syster fyller 81 om en dryg månad, min andra 78 i november. Småsyskon är vi. (Man kan också räknas som endabarn, eftersom dom äldre är så pass mycket äldre).

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

När jag var 12 flyttade vi till Kiruna för andra gången i mitt liv och då var ju mina syrror redan myndiga och hade jobb, så de blev kvar i Luleå. Så då blev jag ju ensambarn.

Elisabet. sa...

Ja, så var det för mig med. Mellansystern lämnade Malå när hon var sjutton år och då var jag alltså sju. Det var pappa och jag som mest var hemma. Mamma jobbade ju jämt.

ELIZA sa...

Blir så full av skratt,när jag läser om Era äldre syskon.Jag har en äldre syster,men min högsta önskan var ju en storebror...Det hade ju "alla andra"...Var väl i 6årsåldern,när jag frågade mamma om det...Vaaad hon sa,kommer jag inte ihåg. Men mest troligt,tekniskt omöjligt...Var ju aldrig på "dagis",,((idag blir man chockad när man hör vilka ord dom kan)) sen när jag började skolan,fick jag minsann veta hur man gör barn...

Bert Bodin sa...

@ ELIZA

Ursäkta - men nu hänger jag inte med. 🤔

ELIZA sa...

Du får förlåta..Blev full i skratt,när det blev tal om äldre syskon..Och kom ihåg min önskan...Har en förmåga att sväva iväg...så ber om ursäkt!

Bert Bodin sa...

@ ELIZA

Sväva iväg, var ordet. 👍

Gunnel sa...

Sen kommentar men intressant ämne. Jag är den äldsta av syskonen. 7 och 9 år äldre än mina bröder. Min yngste bror minns mig som någon som kom på besök och ville ha mat och service av mamma. Som vuxna har vi haft en fin kontakt och vi två som är kvar saknar verkligen lillebror.

Bert Bodin sa...

@ Gunnel

Det blir lite speciellt när åldersskillnaderna är "stora".