onsdag, juli 27, 2022

Det här med ...

.. särskrivning verkar vara ett lavinartat problem. Det ökar, hävdar jag, som är utbildad språkpolis. (Jo, vi lärde oss stava i skolan.) Jag ser mer eller mindre hårresande exempel varje dag.

Jag inser förstås också att dyslexi är ett problem. Men jag undrar om det påverkar just denna företeelse. 

Jag tror däremot att mobilen har en stor skuld till det hela. Det händer att den inte känner igen sammansatta ord utan föreslår något annat. Så går det när man har "autocorr" inställt. 

Ta bort det!

Härom dagen hittade jag ett specialfall. På en grytlapp. Och den särskrivningen tog nästan priset. Plus det faktum att både jordgubb och tårta tydligen betraktas som egennamn.


*****

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

... men tårtbotten, blev i alla fall rätt ,-).

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Alltid nå't.